
Автор | Илиана Мирчева, Любка Алексиева, Максимилияна Базан, Николина Гаврилова, Лилия Стоилова |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.20кг
- Размери: 14.00см x 21.00см
- Страници: 206
- Година: 2025
- ISBN: 978-954-07-6126-8
Обучението по STEM/STEAM е тема, която придобива все по-голяма актуалност по целия свят. През последните години интересът към нея се разраства и в България. Оборудват се STEM кабинети в училищата, откриват се STEM центрове. Целта на книгата е да отговори на този нарастващ интерес. Сборникът е разделен на две части – теоретична и практически насочена.
В Първа глава е дадено описание на основните характеристики на STEM/STEAM обучението. Представени са ключови подходи за STEM обучение в началните класове. Специално внимание е отделено на променената роля на учителя в учебния процес. Предложени са подходи и критерии за оценяване на STEM/STEAM обучението. Обърнато е внимание и на някои специфични акценти на STEM/STEAM обучението, а именно откриването на възможности за решаване на проблеми, връзката с креативността, пресечните точки с образованието за устойчиво развитие. Теоретичната част би могла да послужи като основа за планирането и реализирането на STEM/STEAM дейности в началното училище.
Във Втора глава са включени конкретни STEM/STEAM дейности, предназначени за работа с ученици от начална училищна възраст. Те могат да се обвържат с обучението, основано на учебните програми, и да се включат в часовете по „Математика“, „Човекът и природата“, „Технологии и предприемачество“, а също и в заниманията по интереси. Голяма част от предложените дейности са апробирани многократно в практиката. Те могат да послужат като ориентир на учителите за оформяне на конкретни практически идеи при реализирането на STEM/STEAM обучение.
От авторите
Съдържание
УВОД / 7
ПЪРВА ГЛАВА
Основни акценти в STEM/STEAM обучението в началното училище
ОБУЧЕНИЕТО ПО STEM – ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Илиана Мирчева / 11
ПОДХОДИ ЗА STEM ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ
Любка Алексиева / 31
РОЛЯ НА УЧИТЕЛЯ ПРИ STEM ОБУЧЕНИЕТО
Илиана Мирчева / 51
ОЦЕНЯВАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ STEM ОБУЧЕНИЕТО
Илиана Мирчева / 62
РЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМИ В STEM ОБУЧЕНИЕТО
Лилия Стоилова / 71
КРЕАТИВНОСТТА И STEM В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И В ИЗВЪНУЧИЛИЩНИТЕ ДЕЙНОСТИ
Николина Гаврилова / 79
STEM КАТО ИНСТРУМЕНТ ЗА ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛИТЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Максимилияна Базан / 96
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА STEAM ДЕЙНОСТИ В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ
Илиана Мирчева / 109
ВТОРА ГЛАВА
STEM/STEAM ДЕЙНОСТИ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
ДА НАПРАВИМ СКРИВАЛИЩЕ ЗА МОРСКИТЕ ЖИВОТНИ
Илиана Мирчева / 119
ВЯТЪРЪТ ОТВЯ СЕМЕНАТА
Илиана Мирчева / 127
САЛ ЗА ЖАБОКА
И лиана Мирчева / 135
КЪЩА ВЪВ ВОДАТА
Илиана Мирчева / 142
ПРИ ДЪЖД И ВЯТЪР
Илиана Мирчева / 149
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО СЪС СВЕТЛИНИ И СЕНКИ №1: ДА НАПРАВИМ НАЙ-ДЪЛГАТА СЯНКА!
Любка Алексиева / 155
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО СЪС СВЕТЛИНИ И СЕНКИ №2: ТЕАТЪР НА СЕНКИТЕ
Любка Алексиева / 161
ПО-ТЕЖКО ИЛИ ПО-ЛЕКО? ДА СИ НАПРАВИМ ВЕЗНИ!
Любка Алексиева / 167
ОРКЕСТЪР
Любка Алексиева / 173
ЛАБИРИНТ ЗА ТОПЧЕ
Любка Алексиева / 180
ДА КОНСТРУИРАМЕ ВРЕМЕНЕН ПОДСЛОН ЗА ХОРА, ЗАГУБИЛИ ДОМОВЕТЕ СИ СЛЕД ПРИРОДНО БЕДСТВИЕ
Максимилияна Базан / 186
СТОУНХЕНДЖ
Максимилияна Базан / 192
РАВНОВЕСИЕ НА ТЕЛАТА
Максимилияна Базан / 197
ЗА АВТОРИТЕ НА СБОРНИКА / 203