Автор | Симеон Янев |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.60кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 390
- Година: 2025
- ISBN: 978-954-07-6008-7
Цел на настоящото
проучване на проф. Симеон Янев са пародията
и пародийното с присъствието и изявите им в една смятана за непародийна
литература – българската. Като непародийна априори можем да определим оная
литература, която не притежава не само достатъчно пародийни творби, но и
достатъчно проучвания върху тях. Но ако за доказването на първото са
необходими многобройни и изискващи специализирана подготовка уговорки, то
второто е проблем, отнасящ се изцяло до библиографска информираност. Веднага
може да се каже – в повече от двестагодишната си нова история българската
литература не познава нито една (в най-буквалния смисъл) книга върху пародията
и пародийното. В този аспект тя безусловно е непародийна литература.
Това второ допълнено издание на „Пародийното в
литературата“ се явява повече от три десетилетия след първото. Настоящата книга възстановява съкратените при първото издание глави - „Пародията в периферията на литературата“, третираща пародията в
периодичния печат, извънредно активна през първата четвърт на ХХ век, и
„Пародийното в творчеството на Светослав Минков от 20-те до 40-те години“.
СЪДЪРЖАНИЕ
Предисловие към второто издание на „Пародийното в литературата“ / 7
ВЪВЕЖДАНЕ / 13
1. ПАРОДИЯТА КАТО ЕСТЕТИЧЕСКО ОТНОШЕНИЕ И СВЕТООТНОШЕНИЕ / 31
1.1. Нови превъплъщения на старото понятие / 31
1.2. Историческа определеност на пародията / 33
1.3. Концепцията за пародията в „Поетика“ на Аристотел като израз за цялостност на понятието / 40
1.4. Пародията като отношение към знакови форми на живот / 42
1.5. Пародията в системата на вторичните отражения / 49
1.6. Към определението на пародията като отношение и художествено светоотношение / 53
1.7. Към модела на пародията като отношение и светоотношение / 55
1.8. Механизъм на пародийния акт. Интензии и естетически полета / 65
1.9. Пародийни и непародийни епохи / 70
1.10. Типове пародии. Фундаментална и тотална пародия / 76
1. 11. Номинативни белези на пародията / 88
1.12. Сompendium / 95
2. „ЧИЧОВЦИ“ НА ВАЗОВ И „ЗАПИСКИ ПО БЪЛГАРСКИТЕ ВЪСТАНИЯ“ НА ЗАХАРИ СТОЯНОВ НА ЕСТЕТИЧЕСКИЯ ФОН НА 80-ТЕ ГОДИНИ / 98
2.1. Нерешени естетически проблеми в литературата на 80-те години / 98
2.2. Захари Стоянов като критик на Вазов; характер на литературните им взаимоотношения / 100
2.3. Възрожденски традиции в Записките... / 105
2.4. Естетическа насоченост и естетическа рецепция на „Чичовци“ в 80-те години / 108
2.5. Рецепцията на „Чичовци“ като литературноисторически факт / 110
2.6. Въвеждане в стилистиката на „Чичовци“ – особености и анализ / 112
2.7. Пародийни принципи и художественият текст на „Чичовци“ / 120
2.8. Културен момент и пародийност; „Чичовци“ като иронична преоценка на естетическите вкусове на Възраждането / 126
2.9. Поетика на пародийното в повестта. „Чичовци“ като начало на нова художествена условност / 132
2.10. Естетическо съзнание и художествена условност в „Записки по българските въстания“ и в „Чичовци“ / 139
3. ПАРОДИЯТА В ПЕРИФЕРИЯТА НА ЛИТЕРАТУРАТА / 145
3.1. Пародията като проява на естетически критицизъм / 145
3.2. Отвореност и затвореност на художествената система и пародията. Пародия под маската на хумора / 147
3.3. Ролята на „Българан“ и „Барабан“ / 150
3.4. Пародийни изображения, схващани като хумор / 152
3.5. Пародии по Вазов / 157
3.6. Типът пародия на личност. Неестетическа цел на пародията / 160
3.7. Белези на политическата пародия и на пародията на личност / 164
3.8. Пародията като отношение към литературен стил и форма. Пародиите от „Българан“ и „Барабан“ като отношение към традиционни и модерни литературни форми. Пародии по Гео Милев / 165
3.9. Николай Райнов и Чавдар Мутафов в пародиите на „Българан“ / 172
3.10. Особености на пародията в периферията на литературата. Фундаменталност на типа / 176
4. КЪМ ОСЪЗНАВАНЕ НА ПАРОДИЙНИТЕ ФУНКЦИИ КАТО ФУНКЦИИ НА ЛИТЕРАТУРНИЯ ПРОЦЕС. ЕЛИН ПЕЛИН / 180
4.1. Елин Пелин като естетически връх на българановската традиция / 180
4.2. Явни и скрити пародии у Елин Пелин / 181
4.3. Пародийният смисъл на „Пижо и Пендо“; хумор и пародия / 183
4.4. Пародиен смисъл на детските поемки на Елин Пелин / 189
4.5. „Под манастирската лоза“ – стилизация и пародия / 192
4.6. Функции на пародийното у Елин Пелин / 203
5. КЪМ ОСЪЗНАВАНЕ НА КУЛТУРНИТЕ ФУНКЦИИ НА ПАРОДИЙНОТО. ПАРОДИЙНО И ХУМОР У ХРИСТО СМИРНЕНСКИ / 206
5.1. Парадоксите на Смирненски / 206
5.2. Пролетарската критика за пролетарския поет / 207
5.3. Особености и специфика на хумористичната поезия на Смирненски / 211
5.4. Пародии, схващани като пародии / 213
5.5. Шлагер и пародия / 218
5.6. Скрити пародии; Вазов и Смирненски / 223
5.7. Пародия на символистичната стилистика; Смирненски–Траянов / 228
5.8. Пародии по символистична и баталистична поезия / 235
5.9. Поетически сказ / 239
5.10. Подражания. Смисъл на вторичните отражения у Смирненски / 242
5.11. Трансформационни функции на „хумористичната“ му поезия. Средищното място на поезията на Смирненски. Отвореност на художествено-изобразителната система на „Да бъде ден!“ / 247
5.12. Културната мисия на Смирненски в контекста на епохата / 254
6. СВЕТОСЛАВ МИНКОВ. ПАРОДИЙНОТО КАТО СТИЛ И ОТНОШЕНИЕ КЪМ СТИЛ / 257
6.1. „Сламеният фелдфебел“ и моделът на Минковия разказ от 30-те години / 257
6.2. „Сламеният фелдфебел“ на фона на тенденциите в разказваческото изкуство от 30-те години / 260
6.3. Форми на пародийното у Минков / 262
6.4. Рецепция на стила на Светослав Минков в 30-те години и в литературната история / 265
6.5. Пародийното като отношение към стил / 270
Бележки / 273
Библиография / 287