Автор | Елена Петкова |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.50кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 294
- Година: 2022
- ISBN: 978-954-07-5509-0
Целта на настоящия учебник е да запознае студентите с научната терминология, теоретичните постановки и възможностите за практическо приложение на концепциите и принципите в областта на управлението на организациите. Учебникът е предназначен за студентите от специалност „Туризъм“ в катедра „География на туризма“ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Съдържанието припокрива лекционния материал по учебната дисциплина „Основи на управлението“.
В допълнение, в него са включени и някои подходящи примери с оглед студентите да придобият представа за възможностите за приложението на идеите и концепциите за управлението в практиката на туристическите организации. Учебникът може да бъде използван и от други висши училища, в които се изучава тази дисциплина.
Съдържание
Предговор .....................................................................................................................................9
Раздел I. Въведение в управлението ......................................................................11
Тема 1. Дефиниране и съдържание на управлението ................................13
1.1. Същност и видове управление .......................................................................13
1.2. Властта и правомощията в управлението ...............................................16
1.3. Характерни особености на управлението ...............................................19
1.4. Управленски функции .........................................................................................21
Тема 2. Класически теории за управлението ...................................................27
2.1. Основни постулати на класическата школа ...........................................27
2.2. Административна теория на Анри Файол ...............................................29
2.3. Бюрократична теория на Макс Вебер ........................................................33
2.4. Научна теория на Фредерик Тейлър ...........................................................35
Тема 3. Съвременни теории за управлението ..................................................42
3.1. Подход за управление на хората в организациите .............................42
3.2. Хоторнски експерименти ..................................................................................44
3.3. Системен подход .....................................................................................................46
3.4. Ситуационен подход .............................................................................................50
Раздел II. Управленска функция „Планиране“ ..................................................57
Тема 4. Инструменти на стратегическото планиране ................................59
4.1. Същност и видове планиране .........................................................................59
4.2. Модел на Портър за атрактивността на индустрията ......................63
4.3. Бостънска матрица и Матрица на „Дженерал електрик“ ................66
4.4. Други инструменти ...............................................................................................68
Тема 5. Процес на стратегическо планиране ...................................................74
5.1. Анализ на макросредата на организацията ...........................................75
5.2. Анализ на микросредата на организацията ...........................................77
5.3. Анализ на ситуацията в организацията....................................................80
5.4. Разработване на стратегия на организацията ......................................82
Тема 6. Класификация на организационните стратегии.........................92
6.1. Маркетингови стратегии ..................................................................................92
6.2. Стратегии на растеж и съкращения ............................................................94
6.3. Конкурентни стратегии .....................................................................................99
6.4. Други видове стратегии .................................................................................. 102
Раздел III. Управленска функция „Организиране“ ...................................... 109
Тема 7. Организацията като обект на управление .................................... 111
7.1. Организирането като функция на управлението ............................ 111
7.2. Същност, особености и видове организации ...................................... 112
7.3. Модели на организации .................................................................................. 116
7.4. Пентагон на Минцбърг .................................................................................... 118
Тема 8. Принципи на организационното структуриране ..................... 126
8.1. Същност и проектиране на структурата ............................................... 126
8.2. Характеризиране на структурата .............................................................. 128
8.3. Департаментализация и обхват на контрола ..................................... 133
8.4. Координация на дейностите ........................................................................ 137
Тема 9. Видове организационно-управленски структури ................... 145
9.1. Линеи???? на и линейно-щабна структура .................................................... 145
9.2. Функционална и линейно-функционална структура .................... 147
9.3. Дивизионна и хибридна структура .......................................................... 152
9.4. Матрична структура .......................................................................................... 157
Раздел IV. Управленска функция „Ръководене“ ............................................ 165
Тема 10. Ръководителят като субект на управление ............................... 167
10.1. Ръководство и видове ръководители ................................................... 167
10.2. Умения и дейности на ръководителя ................................................... 169
10.3. Модел на Минцбърг за ръководните роли ........................................ 171
10.4. Теории X, Y и Z за човешкото поведение ............................................. 173
Тема 11. Теории за мотивацията ............................................................................ 183
11.1. Същност, фактори и принципи на мотивиране .............................. 183
11.2. Съдържателни теории .................................................................................. 186
11.3. Процесуални теории ....................................................................................... 193
11.4. Интегративен модел
и техника „Обогатяване на длъжността“ ........................................... 197
Тема 12. Теории за лидерството ............................................................................. 206
12.1. Същност на лидерството ............................................................................. 206
12.2. Теории, основани на чертите на лидера.............................................. 207
12.3. Личностно-поведенчески теории ........................................................... 208
12.4. Ситуационни теории ...................................................................................... 216
Раздел V. Контролиране, комуникиране
и взимане на решения .................................................................................................. 227
Тема 13. Контролирането като функция на управлението ................. 229
13.1. Същност и значение на контролирането ........................................... 229
13.2. Изисквания за контрол и процес на контролиране ..................... 233
13.3. Класификация на контрола ........................................................................ 237
13.4. Стратегии за контрол на Уилям Оучи ................................................... 243
Тема 14. Комуникациите в управлението ....................................................... 251
14.1. Същност и функции на комуникациите .............................................. 251
14.2. Видове комуникации ..................................................................................... 253
14.3. Основни елементи на комуникационния процес .......................... 258
14.4. Бариери за ефективна комуникация .................................................... 262
Тема 15. Решенията в управлението ................................................................... 273
15.1. Същност на управленското решение .................................................... 273
15.2. Класификация на решенията .................................................................... 274
15.3. Процес на взимане на сложни решения .............................................. 278
15.4. Взимане на решения индивидуално и в група ................................ 283
Литература ......................................................................................................................... 291