Съставител | Татяна Томова Елена Калфова |
- Наличност: ДА
- Корица: твърда
- Тегло: 0.60кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 494
- Година: 2022
- ISBN: 978-954-075499-4
Сборник с доклади от межденародна научна конференция, проведена в рамките на Климентовите дни на Алма Матер, София, 2021 г.
Първата част е посветена на ключовите компетентности и включването им в образователните системи. Дискутирани са темите за значението на културата като ключова компетентност, за иновативните подходи при усвояването на компетентности, за значението на онтологичните разлики между компетентността, знанията и уменията и за възприемането на компетентностния подход в контекста на образователното и социалното включване.
Втората част на сборника разглежда проблемите и предизвикателствата при приложението на компетентностния подход във висшето образование. В тази секция са събрани изследвания от различни сфери на висшето образование – от хуманитарните науки, през социалните и управленските, до обучението в математиката и информатиката и чуждоезиковото обучение. Представените изследвания се отнасят до методите за идентифициране на необходимите компетенции за реализация в съответната сфера, разработването на подходящите методи за преподаване, разработването на модели за партньорство с потенциални работодатели и включването им в образователния процес и т.н. Така образуваният микс от проблеми и различни гледни точки към идентифицирането им създава изключителни ползи за теоретичното осмисляне и практическото приложение на компетентностния подход във висшето образование.
В третата част на сборника са събрани статии, които поставят проблемите на приложението на компетентностния подход в средното образувание. Изследванията обхващат както необходимите промени в преподаването на различни дисциплини, така и дефицитите при усвояването на ключовите компетентности. Особен интерес представляват изследванията на нагласите на учителите към прилагането на компетентностния подход, както и на специфичните компетенции, необходими на училищния директор в променящата се образователна среда.
СЪДЪРЖАНИЕ
ПРЕДГОВОР ................................................................................................................. 9
ПЛЕНАРНО ЗАСЕДАНИЕ ...................................................................................... 13
Компетентността, обучението и „истинският живот“ – Веселин Дафов .................. 13
Образование и изобретяване – Александър Андонов ................................................. 30
Културата като ключова компетентност – Иван Кабаков .......................................... 37
Смисълът на компетентностния подход за постигане целите на образователното и социалното включване – Сийка Чавдарова-Костова ........... 52
КОМПЕТЕНТНОСТНИЯТ ПОДХОД ВЪВ ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ ...... 61
Жанровото многообразие като философско-хуманитарна компетентност – Иван Колев ..................................................................................................................... 61
Преподаване на уменията на 21. век: споделен опит от ФМИ, СУ „Св. Климент Охридски“ – Албена Антонова, Николина Николова, Елиза Стефанова, Теменужка Зафирова-Малчева, Пенчо Михнев, Ралица Стаменкова ...................................................................................................... 68
Наставата по методика во услови на Ковид 19 – искуства од методика на математика, природни науки, ликовно и физичко образование на факултетот за образовни науки во Штип – Снежана Јованова Митковска, Никола Смилков, Билјана Попеска .............................................................................. 83
Компетентностен модел – приложение в обучението по публична администрация – Елена Калфова ................................................................................ 97
КОМПЕТЕНТНОСТНИЯТ ПОДХОД В СРЕДНОТО УЧИЛИЩЕ:
ПРОБЛЕМИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА .......................................................... 109
Автентични културни модели в образованието за родово-личностна идентичност/компетентност – Яна Рашева-Мерджанова ...................................... 109
Използване на казуси в преподаването като възможност за изграждане на компетентности – Евелина Иванова-Варджийска .............................................. 125
Развитие на личностна компетентност чрез обучението по философия – Милена Плугарова-Райчева ........................................................................................ 138
Интегрирано развитие на ключови компетентности в училищното образование: добри практики от два европейски проекта – Ирина Иванова ........ 149
Програма за развитие на социално-емоционални компетентности в начална училищна възраст – Александър Кръстев ............................................... 160
Компетентностен подход в обучението по околен свят във връзка с екологичното учебно съдържание – Христина Сълин ......................................... 166
Изследване нагласите на учителите за прилагане на компетентностния подход – Мирена Легурска, Ивайло Прокопов .......................................................... 181
Комуникативна компетентност на училищния директор за управление на кризи – Радина Младенова ................................................................................... 195
Проектно базираното обучение в интердисциплинарната учебна програма – Ралица Димитрова ..................................................................... 210
Интегриране на ИКТ чрез прилагане на метода „учене чрез преживяване“ в гимназиален етап – Весела Мирчева, Венелин Райковски ..................................... 219
Дидактическа интерпретация на „измеренията на компетентността“ в географското образование – Стела Дерменджиева, Тамара Драганова, Боянка Димитрова ..... 229
Опит за конструиране на компетентностен профил на директора – Евдокия Гергова .......................................................................................................... 246
Компетентностна ориентация на съвременното обучение по география – Мая Василева ............................................................................................................... 262
КОМПЕТЕНТНОСТИТЕ В ИНТЕРКУЛТУРНОТО И ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ .......................................................... 275
Универсален модел на компетентностен профил на образователен медиатор – Йосиф Нунев ........................................................................................... 275
Формиране на интеркултурна компетентност в начална училищна възраст – Ваня Кильовска ............................................................................................................ 291
Родителите в процеса на приобщаващо образование – Мария Дишкова ............... 303
ТВОРЧЕСТВО И ИНОВАЦИИ ............................................................................ 337
Днешните „уроци“ по музикална култура на деца в предучилищна възраст с цел бъдещото развитие на личността – Емилия Караминкова-Кабакова ........... 337
Проектът „Танцувам България“ като иновативен интерактивен модел за познание, творчество и здраве – Илиана Саласар ............................................... 354
Компетентностен подход и възможности за развитие на творческо мислене у учениците от начална училищна възраст – Марияна Тушева-Ешкенази ............. 363
Творчеството като компетентност в контекста на метамодернизма – проекции в съвременното образование – Красимир Костов .................................. 375
КОМПЕТЕНТНОСТИТЕ В РАЗЛИЧНИ ПРОЯВЛЕНИЯ
НА СОЦИАЛНИЯ ЖИВОТ ................................................................................... 384
Практика за прием и съпровождане на бебета, малки деца и техните родители – компетентностен модел в ранна детска възраст – Моника Богданова ................... 384
Реторика и кризисни комуникации – Яна Събева .................................................... 413
Оценяване на компетентности – Кристина Ясенова ............................................... 423
КОМПЕТЕНТНОСТИ И УМЕНИЯ ..................................................................... 436
Задаването на въпроси и динамиката на мислене в немскоезичен дискурс – Айля Илиязова .............................................................................................................. 436
Философският час – разкриване на измерения – Цветина Рачева ........................ 446
Преподаването по литература през примера на литературните полемики – Ирена Димова-Генчева ............................................................................................... 460
Структурно-семантична интерпретация на уравнението на Мълинс-Нода по темата „Мембранен потенциал на покой“ за студенти медици – Петър Райчев ... 467
Изследване развитието на двигателни качества чрез прилагане на лекоатлетически упражнения – Даринка Игнатова ........................................... 479