Автор | Петър Тодоров |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.30кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 306
- Година: 2024
- ISBN: 978-954-07-5996-8
Петър Тодоров е преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Департамент за информация и усъвършенстване на учители. Води курсове по методика на чуждоезиковото обучение, използване на информационни и комуникационни технологии и работа в дигитална среда в образованието, проектни дейности в дигитална среда и др. Автор е на повече от четиридесет научни публикации, сред които монографии, студии, статии и доклади в конференции. Участник в множество национални и международни проекти като ръководител и изследовател. Петър Тодоров има богата международна дейност, която включва преподавателски мобилности в престижни европейски университети, участие в обучения, конференции.
Книгата „Добри практики в използването на информационни и комуникационни технологии и работата в дигитална среда в образованието“ е насочена към педагогически специалисти в училищното образование, студенти в педагогически специалности, както и учени, които провеждат изследвания в областта на педагогиката, лингводидактологията, управлението на проекти и др. Монографичният труд има за цел да обхване изследванията, проведени през последните осем години, като фокусът попада върху периода преди пандемията, предизвикана от COVID-19, по време на нея и протичащите към момента процеси на постпандемично възстановяване. Разработен е своеобразен наръчник за използването на конкретни дигитални инструменти; добавени са и методически насоки за прилагането им. Обърнато е внимание на реализирането на проектни дейности в дигитална среда с примери от успешно реализирани проекти. Представени са авторови изследвания в областта на информационните и комуникационни технологии, проведени с реални респонденти от България и чужбина.
СЪДЪРЖАНИЕ
ВЪВЕДЕНИЕ......... 9
АКТУАЛНОСТ НА ПРОБЛЕМА.......11
ГЛАВА 1. ТЕОРЕТИЧНА РАМКА........14
1.1 Значимост на информационните и комуникационни технологии в съвременното общество и образованието........14
1.2. Информационните и комуникационни технологии в Стратегията за развитие на висшето образование 2021–2030 г......19
1.3. Цифровизация, дигитализация и дигитална трансформация ......23
1.4. Среди за обучение............28
1.5. Съвременното поколение от обучаеми.....34
1.6. Повсеместно обучение.....38
1.7. MOOC курсове........43
1.8. Иновации в образованието.......47
1.9. Влияние на пандемията, предизвикана от вируса COVID-19, върху процесите в образованието.....49
1.10. Дистанционно обучение.......55
1.11. Мобилно обучение.......58
1.12. Компетентности в дигитална среда.....62
1.13. Облачни технологии, интернет на нещата и изкуствен интелект.......64
1.14. Преподавателска и научноизследователска дейност в средното и висшето образование в България, свързана с използването на информационни и
комуникационни технологии и работа в дигитална среда.....69
1.15. Обобщение и заключение...........75
ГЛАВА 2. СЪЗДАВАНЕ НА ИНОВАТИВНО СЪДЪРЖАНИЕ ЧРЕЗ ИНСТРУМЕНТИ, БАЗИРАНИ НА ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ.... 80
2.1. Методът The flipped classroom – изнесената класна стая.......80
2.2. Създаване на иновативно съдържание чрез дигитални инструменти......82
2.2.1. Създаване на видеопрезентации чрез Microsoft PowerPoint.....82
2.2.2. Създаване на видеоуроци чрез приложения за записване на екрана като Snagit, ZD Soft Screen Recorder.......87
2.2.3. Споделяне на видео чрез YouTube .......93
2.2.4. Изтегляне на видеофайлове чрез 4K Video Downloader.....97
2.2.5. Добавяне на субтитри към видео чрез онлайн инструмента Clideo......100
2.2.6. Създаване на дейности за слушане и даване на устни отговори чрез приложението SpeakPipe......104
2.2.7. Добавяне и настройки за цифрови сертификати (digital badges) в Moodle.....107
2.2.8. Създаване на интерактивно съдържание чрез приложението Hot Potatoes....... 118
2.2.8.1. Описание на приложението Hot Potatoes..... 118
2.2.8.2. Създаване на дейности с приложението Hot Potatoes..........122
2.2.8.3. Създаване на дейности с JQuiz.......123
2.2.8.4. Създаване на дейности с JCloze......135
2.2.8.5. Създаване на дейности с JMatch.....139
2.2.8.6. Създаване на дейности с JCross..........143
2.2.8.7. Свързване на поредица от дейности в урочни единици.......147
2.3. Прилагане на методите игровизация (gamification) и цялостна физическа реакция (total physical response) .......151
2.4. Интегриране на Duolingo for Schools в чуждоезиковото обучение......154
2.5. Обобщение и заключение.......166
ГЛАВА 3. ПРОЕКТНИ ДЕЙНОСТИ В ДИГИТАЛНА СРЕДА.....169
3.1. Същност и видове проекти......170
3.2. Основни елементи на един проект .....172
3.2.1. Проектно предложение..........172
3.2.2. Изпълнение на проектните дейности......180
3.2.2.1. Управление на проектните дейности......180
3.2.2.2. Управление на риска.........182
3.2.2.3. Управление на иновационни проекти......183
3.2.2.4. Разпространение на резултатите от проекта....184
3.2.3 .Мониторинг и отчет.......186
3.2.3.1. Мониторинг.......186
3.2.3.2. Отчет ..........187
3.2.4. Устойчивост.......188
3.2.4.1. Учебна програма и комплект от материали за обучение........ 190
3.2.4.2. База данни от видео материали .......191
3.2.4.3. Дигитална видео книга........192
3.3. Обобщение и заключение........193
ГЛАВА 4. ИЗСЛЕДВАНИЯ В ОБЛАСТТА НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ...... 196
4.1. Изследване върху използването на информационни и комуникационни технологии в български и чуждестранни университети.....197
4.2. Изследване върху старата и новата версия на Duolingo.......213
4.2.1. Стара и нова версия на Duolingo – прилики и разлики......214
4.2.2. Описание на изследването .........219
4.3. Изучаване на езиците висок валириан и клингонски с Duolingo.......229
4.3.1. Основни характеристики на езиците висок валириан и клингонски......230
4.3.1.1. Висок валириан........234
4.3.1.2. Клингонски........236
4.3.2. Изучаване на клингонски и/или висок валириан с Duolingo – анкетно проучване.......240
4.4. Изучаване на чужди езици с помощта на Фейсбук........251
4.4.1. Изследвания върху ученето чрез Фейсбук........252
4.4.2. Методика за използване на Фейсбук с образователни цели......254
4.4.3. Описание на анкетното проучване......257
4.5. Обобщение и заключение......265
ОБОБЩЕНИЕ, ИЗВОДИ И ЗАКЛЮЧЕНИЯ.... 271
БЕЛЕЖКИ....... 286
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА....... 287