
Автор | Стефан Донев |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.60кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 382
- Година: 2024
- ISBN: 978-954-07-5922-7
Изследването на Стефан Донев по задълбочен, любопитен и неочаквано жив начин ни въвежда в света на комическата опера буфа „Дон Паскуале“ от Гаетано Доницети, която превръща в отправна точка за своите разсъждения, посветени на мястото и ролята на оперното изкуство като цяло. Смело подлага на преосмисляне понятието „комическо белканто“, както за първи път, при това не само в българската музикална култура, го поставя в центъра на един колкото специфично артистичен, толкова и непосредствено теоретично-научен и философско-естетически анализ.
Проф. д-р Деян Павлов
Книгата предлага свеж, полезен и иновативен поглед към един важен момент от развитието на операта – обособяването на „комическото белканто“, посредством внимателен анализ на една-единствена творба. „Разопаковането“ на шедьовъра на Доницети „Дон Паскуале“ се осъществява като последователно разгръщане на различни нива и перспективи – исторически, теоретично-естетически и практически. Резултатът е обогатяващо, вълнуващо и в крайна сметка убедително изследване на опера буфа и нейната художествена оригиналност.
Проф. д-р Миглена Николчина
Белкантовата идеална красота притежава самостоятелен художествен смисъл, основаващ се на усещането за безграничната творческа и изпълнителска мощ и въображение от страна на композитора и певеца. Зад чисто конкретната цел на виртуозното смайване и пораждането на съвсем търсено и нарочно усещане за зашеметяване, непостижима изкусност, извънредна способност, талант и виртуозитет се крие дълбокият естетически романтичен стремеж към преодоляване и срутване на всички ограничения пред творческата личност, която е способна да преобрази както себе си, така и света…
Това ни подсказва и изключителният свят на операта „Дон Паскуале“, където неустоимите мелодии постигат самото откровение на пролетната светлина, младежкото безгрижие и най-чистия възторг от живота.
СТЕФАН ДОНЕВ (р. 1970) е оперен постановчик и режисьор, преподавател по актьорско майсторство за оперни певци и музикално-сценична режисура. Роден и живее в София. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ със специалност „Тромпет“. Магистър по културология към Философския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. В този факултет по-късно прави и докторат към Катедра „Логика, етика, естетика“. Специализирал е музикално-сценична режисура във Вокалния факултет при НМА „Проф. Панчо Владигеров“, където развива и своята професионална преподавателска дейност към Катедра „Музикално-сценични изкуства“. Донев осъществява над тридесет оригинални постановки на опери, оперети и мюзикъли в редица музикални театри в страната: Национална софийска опера, Музикален театър „Стефан Македонски“, Държавна опера – Стара Загора, Музикален театър „Константин Кисимов“ – Велико Търново, Държавна опера – Русе, Държавна опера – Варна, Държавна опера – Бургас, Учебен оперен театър към НМА „Панчо Владигеров“ – София, Учебен оперен театър – Варна и др. Интересите му са съсредоточени върху високите образци на оперните шедьоври, белкантовата традиция и вокалната естетика, оперетния театър и провокативния характер на жанра мюзикъл.
СЪДЪРЖАНИЕ
Предговор. Греховете на смеха / 11
доц. д-р Петър Пламенов
Увод
Глава І
Романтическият свят и операта „Дон Паскуале“
Основни естетически характеристики на романтическата музика / 83
Романтизъм. Обща дефиниция / 83
Периодизация и основни характеристики / 87
І. Предромантизъм (1790–1800) / 110
ІІ. Ранен романтизъм (1800–1830) / 111
ІІІ. Зрял романтизъм (1830–1850) / 114
ІV. Късен романтизъм (1850–1890) / 118
V. Постромантизъм. Романтично краевековие. Fin du siècle.
Преход между двата века (1890–1915) / 119
Глава ІІ
Комическото и неговите романтически трансформации
в музикалното му превъплъщение
Определение / 123
Романтическа ирония, романтически хумор / 141
Комическото в музиката / 158
Глава ІІІ
Специфика на музикалния образ
Особености на музикалния образ / 179
Видове музикални образи / 185
1. Лирически музикален образ / 186
2. Епически музикален образ / 187
3. Драматически музикален образ / 192
4. Приказен музикален образ / 195
5. Абстрактен музикален образ / 200
Глава ІV
Шедьовърът „Дон Паскуале“
История, творчески особености, художествена специфика и музикална същност. Обща картина на италианската романтическа опера през ХІХ в. / 213
Номенклатура / 219
Либрето / 221
История на създаването / 226
Драматургичен анализ / 240
Музикален анализ / 245
Особености на музикалния език и стил на Гаетано Доницети / 257
Глава V
Комическо и красота
В преследване на идеалната красота (bellezza ideale) / 271
Новаторство и стил / 283
Глава VІ
Режисьорски подходи
І. Археологически консервативен метод на осъществяване / 294
ІІ. Радикално-транспониращ метод на осъществяване / 296
ІІІ. Условно-метафоричен метод на осъществяване / 300
Театър на преживяването, на изобразяването и на занаята / 305
Вътрешна и външна тема / 306
Режисьорски подходи и стил / 309
Глава VІІ
Три възможни режисьорски подхода към операта „Дон Паскуале“
І. Историческоценностeн подход / 315
ІІ. Транспониращ подход / 320
ІІІ. Метафоричен подход / 324
Заключение / 330
Резюме на английски език / 338
Използвана литература / 361
Приложения
Списък на оперните произведения на Гаетано Доницети в хронологичен ред / 371
Основни записи на операта „Дон Паскуале“ / 379
Списък на останалите произведения на Гаетано Доницети / 381