- Наличност: Изчерпан
- Корица: мека
- Тегло: 0.80кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 542
- Година: 2022
- ISBN: 978-954-07-5345-4
Настоящият 35-годишен юбилей на Факултета по
педагогика изглежда скромен, но за нас е важен, защото е с твърде много
проекции и разклонения във времето. Нашата Алма Матер е родена, за да създава
кадри за българското училище. И това е голямата мисия на Университета през
всички тези 133 години от неговото развитие.
Днес Факултетът по педагогика разгръща успешно
научноизследователска, образователна, обществена дейност в различни
направления. И в областта на разработването на теорията и методиката на
обучението и възпитанието, при подготовката на българските учители и директори
на училища, в сферата на продължаващата квалификация на педагогическите
специалисти; допринася за развитието на електронното дистанционно обучение във
всички факултети на университета и на национално равнище за актуализиране на
професионалните стандарти в тази област.
В областта на социалните дейности се реализира активно
участие на преподавателите, релевантно на социалната политика на Република
България: при изработването на проекти на социалното законодателство за хора с
увреждания, национални планове за заетост и ограничаване на безработицата,
регламенти и стандарти за различните видове социални услуги и пр. Студентите по
социални дейности се превръщат в социални работници от нов тип – компетентни,
отговорни, усвоили национални и наднационални ценности в социалната политика,
които умело реализират в социалната работа.
В сферата на неформалното образование в
извънучилищните организации, насочени към подкрепа и повишаване качеството на образованието
на българските деца и учащи се възрастни: преподавателите и студентите участват
като експерт-консултанти в проектни дейности, при реализиране и даване на
публичност на важни инициативи на регионално, национално, международно ниво.
В 35-годишната си история Факултетът по педагогика успя да съхрани своето име, идентичност, самостоятелност и да предаде искрата на просветената и разумна мисъл, благородството и достойнството на делата.
Декан на Факултета по педагогика
Съдържание
Част I
ДОКЛАДИ
Пленарен доклад
35 години Факултет по педагогика – приемственост и бъдеще / 11
Лиляна
Стракова
Научни доклади
Секция
„История,
управление и професионализация на образованието“
Раздел „История на
педагогиката и управление на образованието“
Й. Фр. Хербарт (1776–1841) – начало на академична кариера и първи
лекции по педагогика (1802–1808) (по повод 245 г. от неговото рождение) / 31
Албена
Чавдарова
Понятията „възпитание“ и „обучение“ в хуманистичната
педагогика на Италия през Ренесанса / 42
Марияна Иванова Илиева
Училищното настоятелство през Българското възраждане / 51
Пенка Цонева
Усъвършенстване на нормативната база във
връзка с уредбата на училищните фондове в обществените училища в България през
периода 1923–1941 г. / 61
Емилия Еничарова
Патриотичното възпитание в
Детско-юношеската организация „Септемврийче“ 1944 –1947 / 72
Петя Иванова
Нормативна регламентация на валидирането
на професионални компетентности, придобити чрез неформално и самостоятелно
учене / 81
Ваня Божилова
Конструктът „норма на преподавателска
работа“ в училище – някои управленско-административни въпроси / 90
Йонка Първанова, Данко Калапиш
Second chance schools (SCS), an European
policy for the socio-professional inclusion of young people – The experience of
the SCS of Matosinhos, Portugal / 101
Luis Mesquita, Poliksena Hardalova
Преглед на класическите школи за
иновациите като предпоставка за теоретично осмисляне и изследване управлението
на иновационни процеси в образованието / 114
Анна Върбанова
Раздел „Професионализация и
професионализъм в образованието: исторически и актуални предизвикателства“
Изкуството да се обучават студенти –
капани за университетски преподаватели / 123
Вяра Гюрова
Връзка между резултатите от взаимното
оценяване на студентите и оценките на преподавателя в контекста на групова
проектна дейност / 133
Вася Делибалтова
Професионално ориентиране и кариерно
консултиране в академична среда / 141
Моника Богданова
Емблематична колективна фотография във
визуалното наследство на Факултета по педагогика в Алма Матер / 152
Владислав Господинов
Представянето на добри практики пред
бъдещите педагози – възможност за повишаване на професионалната им подготовка /
164
Йорданка Николова
Влияние на саморефлексията и обратната
връзка в процеса на създаване на персонално електронно портфолио / 173
Галина Георгиева
Investigation of the vocational
rehabilitation of the graduates of public vocational schools in relation to the
learning – educational objectives of Public Vocational Training Institutions /
182
Панайотис
Анагносту, Николина Николова
Подготовката на учители в гр. Русе в
периода 1909–1928 г. / 191
Илиана Петкова
Аспекти на мотивацията на учителите за
участие във форми за продължаваща
квалификация / 199
Бистра Мизова
Секция
„Концептуални и приложни предизвикателства пред
формалното
и неформалното образование“
Раздел „Иновативни и алтернативни педагогически
теории и практики“
Компетентностният подход в съвременното образование – между философската
основа, методическата реализация и духовните предизвикателства / 211
Яна Рашева-Мерджанова
Формираност на компетентностите в обучението по български език и
литература в начална училищна възраст / 221
Нели Иванова
Равнище на формираност на ключовата компетентност: общуване на роден език
на учениците в начална училищна възраст през погледа на родителите / 230
Теодора Вълева
Формиране на социокултурни
компетентности у учениците в начален етап в условията на дистанционно обучение
и социална изолация / 237
Ирена Райкова
От законите на природата към законите на
живота / 246
Весела Димова
Образованието и музеят – съвременно взаимодействие и
перспективи / 254
Мира Маркова, Елена Витанова
Методът на моделите в педагогиката / 266
Делян Пенчев
Алтернативните
образователни идеи и подходи в съвременен български контекст – две гледни точки
към практики на осъществяването им / 277
Биляна Гъркова
Модели на дизайн на
обучение в контекста на неформалното образование (танцови училища) – гледна
точка на танцови учители, танцьори, ръководители на танцови училища (емпирично
проучване) / 285
Ралица Мерджанова-Стефанова
Холистични измерения на свързаността
между формалното, неформалното и информалното образование / 294
Силвия Николаева
Раздел „Интердисциплинарни подходи и
практики за подкрепа на личностното развитие“
Психологически размисли за мотивацията
за учене в условията на дистанционно обучение при Ковид-пандемия / 305
Йоана Янкулова
Родителски
стилове и психично здраве в детска възраст / 313
Теодора Стоева
Понятие за аномия – културно обосновани
цели и средства за постигането им / 321
Мария Дишкова
Ефективно взаимодействие между
педагогическите специалисти и родителите в процеса на приобщаващото образование
/ 329
Юлия Дончева
Изграждане на саморегулативно здравно
поведение на детето в началното училище: един съвременен поглед / 339
Светлана Ангелова
Фактори, оказващи влияние върху
развитието на умения за здравословно хранене у децата в училищна възраст / 348
Берджухи Йорданова
Формиране на оценъчни способности у
подрастващите за отклоненията в поведението чрез съвременната българска
литература / 357
Даниел Полихронов
Балансирано взаимодействие на социалната
насоченост и индивидуалния подход във възпитанието за формиране на личностна и
социална компетентност у децата / 367
Екатерина Томова
Информираност на родителите относно
важността за възпитаване на емоционална интелигентност при юношите / 375
Евгения Чаушева
За нуждата от нов комплексен подход при
изследването на агресията в училищна среда като сложно социално явление / 382
Мария Петкова
Секция
„Социална
работа – социокултурни, образователни и професионални измерения“
Културно смирение в
социалната работа / 395
Мая Чолакова
Образованието в
професионално направление „Социални дейности“ и практическата реализация на
студентите – проблеми и предизвикателства / 405
Людмила Векова
Индивидуалният
подход в социалната работа като ключов фактор за ефективността / 418
Пламен Колев
Професионализиране
на социалната работа в България (първата половина на ХХ в.) / 422
Александър Христов
Помагащото поведение
като основа на професионалната дейност на социалния работник / 432
Анна Михайлова
Краткосрочни
интервенции в социалната работа със зависимости / 443
Теодорина Милушева
Социална подкрепа на
лицата с психични разстройства / 454
Симеон Сапунджиев
Минимални пенсии,
отпускани от държавното обществено осигуряване – видове, схеми за определяне на
техния размер / 463
Атанас Генчев
Психосоциални
корелати на качеството на съня при потребители на социални услуги в напреднала
и старческа възраст / 474
Гинка Механджийска
Терапевтични аспекти
на фотографията при преживяване на самота в юношеството и младостта.
Разработване на програма за работа с юноши и младежи / 482
Русана Гаджанова
Част II
ЮБИЛЕЙНИ СЛОВА
Достойни два юбилея (на проф. Емилия Рангелова и проф. Емилия
Василева), към които се връщам в юбилейната година на Факултета по педагогика /
489
Любен Димитров
Част III
ПАМЕТ
За счупената яйчена черупка – в памет на проф. дпн М. Андреев /
505
Вася
Делибалтова
Проф. дпн Вера Бойчева (1932–2015) – историкът на педагогиката
и българското образование / 507
Албена
Чавдарова
За професор Димитър
Павлов / 512
Румяна Печева-Форсайт
Професор Доно
Василев – един незабравим учител и колега / 520
Лиляна Стракова
Проф. Руска Бабалова – ученият, колегата,
човекът / 527
Бончо Господинов
Житейска мъдрост и човечност отвъд
академичните стереотипи и идеологически предразсъдъци. Памет за проф. Стефан Чернев / 530
Силвия Николаева
За проф. дн Димитър
Цветков / 532
Любомир Попов
Професор д-р Симеонка
Тодорова Бъчева – Върховенството на Живота в Неговата Единственост и Единност /
536
Яна Рашева-Мерджанова
Гл. ас.
д-р Ангел Попов – той не живя, той горя! / 539
Лиляна Стракова