Автор | Веселин Желев |
- Наличност: ДА
- Корица: Е-книга
- Страници: 82
- Година: 2023
- ISBN: 978-954-07-5807-7
"Журналистиката може да бъде занаят, може да бъде и изкуство. За изкуството трябва талант. Той не се преподава и не се учи. За занаята трябват умения. Те се преподават и се учат. Повечето журналисти остават на нивото на занаята. Малцина стигат до изкуството. И светът научава и помни имената им. Пряк път към изкуството в журналистиката няма. Той винаги минава през научаването на занаята. Това е книга за занаята на новините.
Ако сравним журналистиката с музиката, можем да кажем, че това е помагало по солфеж. Не всеки, който е учил солфеж, ще стане Моцарт, но солфежът е задължителен, ако искаш поне да свириш или да пееш професионално. Често съм срещал съпротива, когато съм казвал, че в писането на новини има правила и стандарти. Нашата дейност е творческа, откъде-накъде ще ми налагаш калъп? Доста по-творчески дялове на словесността познават „калъпи“ – например стихотворните стъпки в поезията (ямб, хорей, хекзаметър), структурата на сонета, композицията на драмата (завръзка, кулминация, развръзка). Просто жанровете имат повтарящи се елементи и правила, без които не бихме могли да ги познаем и различим. Съвременните новини още от средата на XIX в. представляват индустриално производство на съдържание . А където има индустрия, има и стандарт. Всичко извън него е предшестващата този етап манифактура.
Тази книга е за стандарта на новините от съвременната епоха. Докато техническите средства за размножаването, предаването и разпространението им са се развили и продължават да се развиват, стандартът в основата си е останал същият заради своята функционалност".
Веселин Желев
Съдържание
УВОД / 7
ПЪРВА ГЛАВА
„Нови“ и „стари“ медии / 9
1.1. Ролята на агенциите / 9
1.2. Технологична промяна, индустриализация, масово общество / 12
1.3. Интернет революцията / 17
1.4. Последствията за медиите / 21
ВТОРА ГЛАВА
Новината / 26
2.1. Какво е новина / 26
2.2. Обърната пирамида – новата новинарска култура / 28
ТРЕТА ГЛАВА
Строежът на новината / 40
3.1. Заглавието / 40
3.2. Лийдът / 47
3.3. Цитатът / 53
3.4. Контекст и бекграунд / 58
ЧЕТВЪРТА ГЛАВА
Техника на писането / 64
4.1. От общото към частното, от познатото към непознатото / 64
4.2. Новината в развитие – агенционни и онлайн формати / 68
ПЕТА ГЛАВА
Език и стил на новината / 74
ЗАКЛЮЧЕНИЕ / 77
БИБЛИОГРАФИЯ / 78