Автор | Росен Русев |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.60кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 208
- Година: 2022
- ISBN: 978-954-07-5474-1
Убедеността, че светът има начало на своето битие, че не е съвечен на Твореца и че съществува фундаментално различие между Творец и творение, е отличителна черта на християнското богословие. За разлика от елинските философи, християнските богослови изхождат от начало, което е абсолютно трансцендентно спрямо света. Неоплатоническото свръхсъщностно и свръхбитийно Единно представлява върховната пълнота на битието на биващото, поради което Единното, от една страна, стои над битието, но от друга страна, принципно не съдържа в себе си нищо повече от това, което вече се е реализирало в творението. Всъщност християнските богослови осъществяват метафизически „скок“ спрямо неоплатоническото учение за свръхбитийността на първия принцип, дефинираи???? ки абсолютната другост на Твореца спрямо сътвореното и обособяваи???? ки безусловно разграничението между Творец и творение. Приемането на абсолютната трансцендентност на Бога спрямо света в християнското богословие води до един много интересен извод: съществуването на света е, както казва протойерей???? Георги Флоровски, „чиста и абсолютна случайност“. Ако предвечното раждане на Сина от Отца е по природа и съдържа в себе си идеята за някакъв тип природна необходимост, то сътворението на света е изцяло свободен и волеви акт. Според консенсусното мнение, споделяно от богословите и философите през византийския период, никаква външна или вътрешна необходимост не е провокирала творческото дело на Бога, поради което Бог е можел и изобщо да не сътвори света, като това по никакъв начин не би умалило Неговото безпределно съвършенство. Ето така виждаме, че Бог не е обезателно Бог Създател, т.е. че не е Творец по природа, тоест по природна необходимост, а по воля. Творческото дело на Бога не е необходимо дори и за да възпълни съвършенството на Божествената любов. Божият замисъл за света, разбира се, е вечен, но от това не следва, че този промисъл е и съприсъщен на Бога. Идеята за света има своето основание не в съществото, а във волята Божия. Бог, по думите на Флоровски, не толкова има, колкото измисля идеята за творението. Това концептуално разминаване между християнското богословие и езическия неоплатонизъм е давало повод за критика и от двете страни.
Представеният от автора текст се занимава именно с един такъв конкретен случаи???? на (задочен) спор между езичника Прокъл и християнина Ѝоан Филопон. Инициатор на спора е Прокъл, който през пети век написва съчинение, съставено от 18 аргумента, защитаващи вечността на света. Век по-късно Йоан Филопон написва опровержение на тези аргументи един по един. Предмет на нашето изследване е четвъртият аргумент, където се обговаря представената в началото на изложението фундаментална разлика между елинските и християнските философи. Въпросът за дистинкцията между движение и енергия заема централното място в четвъртия аргумент, защото именно чрез това разграничение се прокарва разделителната линия между езическата неоплатоническа концепция за прошествието и християнската концепция за сътворение по избор и свободна воля.
Съдържание
Въведение / 7
Основна теза / 12
Цели и задачи / 13
Общ преглед на четвъртия аргумент / 14
Александрия и Атина / 16
Кратка биография на Йоан Филопон /17
Тезата на Koenraad Verrycken за интелектуалното развитие на Йоан Филопон / 19
1. Аристотеловото разграничение движение – енергия / 25
2. Аристотеловото определение за движението / 29
3. Аристотеловото разграничение възможност–действителност / 33
4. Метафизиката на Прокъл / 37
Глава първа. Четвъртият аргумент
Доказателството на Прокъл / 39
Доказателството на Филопон / 44
Осъществяването на творческата способност на Бога като непосредствена актуализация / 48
Двата вида преход от възможност към действителност / 49
Филопон и трета книга „Физика“ / 50
Филопон върху De Anima II.5 / 53
Съществуването във възможност като несъвършенство / 56
Сътворение „по воля“ срещу сътворение „по природа“. Вечните творчески логоси / 58
Аргументът От бъдещото битие на бъдещите неща / 63
Конститутивните за природата свои???? ства / 65
Първа причина и вторични причини / 69
Светът като „вечно възникващото“ / 76
Заключение / 84
Глава втора. Движението
Определението на Аристотел за движението / 87
Движението във философията на Филопон / 92
Критиката на Плотин върху Аристотеловото разграничение между движение и енергия / 105
Физическото движение във философията на Прокъл / 106
Неподвижното движение в метафизиката на Прокъл / 111
Аристотеловото учение за душата като ентелехия или ейдос на тялото и като същност, отделима от тялото / 117
Движение, енергия и деятелността на душата / 120
Глава трета. Двата прехода от възможност към действителност
Мотивацията на Аристотел да изключи изменението от съвършената активност/актуалност / 132
Понятията възможност и деи???? ствителност при Аристотел / 133
Двата вида преход от възможност към действителност при Аристотел / 135
Непосредственост и „сбраност“ при втория тип преход от възможност към действителност / 149
Двата вида актуализация при Аристотел и връзката им с учението на Плотин за двете енергии / 152
Съществуването „във възможност“ като несъвършенство / 156
Онтологическият приоритет на деи???? ствителността пред възможността при Аристотел / 159
Волева и неволева актуализация при Прокъл / 162
Двата прехода от възможност към действителност при Прокъл / 164
По-близка и по-далечна причина във философията на Аристотел и неоплатонизма / 166
Заключение / 170
Приложение – превод на четвъртия аргумент / 173
Съдържание на опровержението на четвъртото слово / 174
Опровержение на четвъртия аргумент / 175
Използвана литература / 204