Автор | Даниел Полихронов |
- Наличност: ДА
- Корица: Мека
- Тегло: 0.20кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 104
- Година: 2023
- ISBN: 978-954-07-5752-0
Даниел Полихронов е юрист и педагог. Главен асистент д-р е във Факултета по педагогика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Автор е на над 50 публикации. Научните му интереси са свързани с методиката на обучението по български език и литература в началния етап на образованието, интеркултурното образование и превенцията и корекцията на девиантното поведение.
"Считам за изключително полезно в обучението на студентите познанието, изложено в предложения труд, и много добър начина на представянето му, отличаващ се с прецизност, задълбоченост, многостранност при разглеждане на явленията, убедителност в тезите, аргументациите. Има ясна приложимост по дисциплини, свързани с проблематиката, и допринася съществено както за обогатяването на понятийния апарат в сферата и теоретичното познание, така и при практико-приложното преподаване и усвояване в академична среда. Интелигентно и компетентно, езиково коректно и на много добър стил се съчетават педагогически, юридически, психологически, общосоциални знания и се разкриват различни корелации между тях".
доц. д-р Тони Манасиева
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение ......................................................................................................................... 7
1. Ценности, норми и отклонения .............................................................................. 15
1.1. Ценностите и нормите като нравствени категории ........................................................... 15
1.2. Правни норми ....................................................................................................................... 21
1.3. Отклонения от социалните норми ...................................................................................... 26
2. Престъплението като юридически факт .............................................................. 38
2.1. Юридически факти .............................................................................................................. 38
2.2. Правонарушение .................................................................................................................. 40
2.3. Престъпление ....................................................................................................................... 42
3. Отговорност за правонарушения ........................................................................... 52
3.1. Правосубектност – правоспособност, дееспособност и деликтоспособност ................. 52
3.2. Юридическа отговорност – същност и видове .................................................................. 53
3.3. Вменяемост и невменяемост ............................................................................................... 56
4. Правна система от охранителни мерки ................................................................ 58
4.1. Принудителни медицински мерки ...................................................................................... 59
4.2. Възпитателни мерки ............................................................................................................. 59
4.3. Наказание .............................................................................................................................. 63
5. Превенция и корекция на девиантното и делинквентното поведение ........... 74
5.1. Превантивна дейност ........................................................................................................... 75
5.2. Корекционно-възпитателна дейност .................................................................................. 79
5.3. Специфика на системата за превантивна и корекционно-възпитателна дейност .......... 81
Заключение ..................................................................................................................... 84
Библиография ................................................................................................................ 87
Приложения ................................................................................................................. 100
Приложение 1. Азбучен арсенал на понятията в системата за превантивна
и корекционно-възпитателна дейност ..................................................................................... 100
Приложение 2. Мисловна карта на понятийния апарат в системата
за превантивна и корекционно-възпитателна дейност .......................................................... 101
Приложение 3. Алгоритъм за анализ на произведение на изкуството ................................. 102
Приложение 4. Алгоритъм за решаване на казус ................................................................... 104