
Автор | Яна Станева |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.40кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 205
- Година: 2025
- ISBN: 978-954-07-6032-2
Яна Станева е доктор по социална педагогика, преподавател във Факултета по науки за образованието и изкуствата, СУ „Св. Климент Охридски“. Научните ѝ интереси са в полето на социалната педагогика и социалната работа, има публикувани статии и наръчници, свързани с резилианс подхода, изследването на случаи, компетентностите на специалисти и студенти, супервизията и др. През годините е работила като социален педагог, ръководител на сектор и директор в Комплекс за социални услуги за деца и семейства в риск към сдружение „Институт по социални дейности и практики“. Дългогодишен обучител и супервизор на специалисти от помагащите професии, участник като експерт и изследовател в редица проекти в социалната сфера.
СЪДЪРЖАНИЕ
УВОД / 7
КАКВО Е РЕЗИЛИАНС? / 11
Същност на феномена резилианс като процес / 11
Фактори за резилианс при хора, преживели трудности / 17
Критерии за резилианс / 33
Критерии за резилианс при родители, преминали през висок риск от изоставяне на детето си / 37
СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКО ПОМАГАНЕ
И КОМПЕТЕНТНОСТИ НА ПОМАГАЩИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ / 41
Социалнопедагогическото помагане в предоставяните социални услуги в България / 41
Връзка между теориите за професионалното помагане на хора в риск и резилианс подхода / 47
Същност на компетентностите / 68
Компетентностите на социалния педагог/социалния работник / 75
ЕМПИРИЧНО ПРОУЧВАНЕ НА ВРЪЗКАТА МЕЖДУ ФЕНОМЕНА РЕЗИЛИАНС ПРИ КЛИЕНТИ НА СОЦИАЛНИ УСЛУГИ И КОМПЕТЕНТНОСТИТЕ НА СПЕЦИАЛИСТИТЕ / 88
Постановка на изследването / 88
Методология на изследването / 91
Прочуване на случай (Case Study) / 92
Дълбочинни/дълбинни интервюта с родители, ползвали социални услуги с цел превенция на изоставяне на децата / 93
Концептуален контент-анализ (content analysis) на интервюта / 94
Анкетно проучване на специалистите за ролята на компетенциите при социалнопедагогическото помагане / 95
Организация на изследването / 96
Анализ на резултатите от емпиричното изследване / 103
Резултати от контент-анализ на интервюта / 108
Резултати от анкетно проучване на мнението на специалистите относно компетенциите им през статистически SPSS анализ / 113
Отношение на анкетираните специалисти към изведените критерии за резилианс при родители в риск / 118
Оценка на специалистите относно факторите за резилианс при родители в риск / 121
Разбиране на ролята на професионалните компетентности от специалистите / 124
Отношение на специалистите към професионалните трудности в социалните услуги / 143
ИЗВОДИ / 156
ПРЕПОРЪКИ / 158
ЗАКЛЮЧЕНИЕ / 160
ЛИТЕРАТУРА / 161