
Съставител | Адриана Дамянова, Марија Маленковска Тодорова, Невена Панова, Деница Хинкова, Емилия Караминкова-Кабакова, Юлия Йорданова-Панчева, Иван Кирков |
- Наличност: ДА
- Корица: твърда
- Тегло: 0.90кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 598
- Година: 2021
- ISBN: 978-954-07-5328-7
Сборник с текстове, основани върху доклади от проведената на 3, 4 и 5 декември 2020 г. общоуниверситетска конференция на тема „Измерения на компетентността“, организирана в рамките на Климентовите дни от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Университета в Битоля „Св. Климент Охридски“.
СЪДЪРЖАНИЕ
ПРЕДГОВОР ................................................................................................................. 9
ПЛЕНАРНИ ДОКЛАДИ ............................................................................................ 13
Образование за способности – Александър Андонов ................................................. 13
Кариерниот развој низ призмата на развојот на меките вештини
на студентите и нивната компетентност – Марјан Ѓуровски, Гоце Маркоски ........ 25
За компетентността и компетентностите в педагогически контекст –
Сийка Чавдарова-Костова ........................................................................................... 40
Социо-емоционалните компетенции на наставниците, нов фокус
во образованието – Љупчо Кеверески ......................................................................... 51
ИЗМЕРЕНИЯ НА КОМПЕТЕНТНОСТТА
ВЪВ ФИЛОСОФСКИ КОНТЕКСТ ........................................................................... 60
Компетентното като мъдро – Веселин Дафов ............................................................. 60
Философско въображение и философска компетентност – Силвия Кръстева ...... 75
Идеологически аспекти на образователните парадигми при прехода от
преподаване на знания към изграждане на компетентности – Мария Ендрева ...... 88
Компетентностен подход за личностно развитие – философскообразователно
измерение и методическа конкретика в обучението –
Яна Рашева-Мерджанова .......................................................................................... 102
ИЗМЕРЕНИЯ НА КОМПЕТЕНТНОСТТА
В ПЕДАГОГИЧЕСКИ КОНТЕКСТ ........................................................................ 117
Компетентност, компетенции, компетентностен подход – интерпретации
и граници на употреба – Вася Делибалтова ............................................................. 117
Таксономија на компетенции – интегрален пристап кон современ образовен
систем – Деан Илиев .................................................................................................. 124
За някои употреби на термина „компетентност“ и проблемите, които те
предизвикват в езика на образованието – Николета Николова ............................. 135
ИЗМЕРЕНИЯ НА КОМПЕТЕНТНОСТТА
В СОЦИАЛЕН, ИКОНОМИЧЕСКИ, ЮРИДИЧЕСКИ
И ПОЛИТОЛОГИЧЕСКИ КОНТЕКСТ .................................................................. 141
Competencies and Challenges of the Social Pedagogue’s Profession –
Jasminka Kochoska ....................................................................................................... 141
Професионализмот и компетенциите на истражувачите на безбедносните
појави – Цане Мојаноски ........................................................................................... 148
Граници на компетентността на Народното събрание да законодателства –
Наталия Киселова ...................................................................................................... 162
Значение на компетентността като икономическа категория – Милен Велушев...173
Компетентностният подход във взаимодействието „бизнес – професионално
образование“ – Славка Ненова .................................................................................. 185
Измерения на компетентността в книгоиздаването (очертаване на полето) –
Юлия Йорданова-Панчева .......................................................................................... 197
Образователни и професионални изисквания към съвременния политически
ПР специалист – Яна Събева .................................................................................... 209
Компетентностният подход – надежден инструмент за обучение
на медиатори в България – Румен Минковски ......................................................... 222
Преход на компетентности от образователна към работна среда –
Стефка Масалджийска ............................................................................................. 233
Изграждане на управленски компетентности чрез обучението
по организационно поведение – Ия Петкова-Гурбалова ........................................ 239
КОМПЕТЕНТНОСТИ ВЪВ ВИСШЕТО
И В ПРОДЪЛЖАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ ........................................................ 256
Идентификување на потребата за развој на клучните компетенции за
доживотно учење – Светлана Пандилоска-Грнчаровска, Кирил Барбареев ......... 256
Развој на студентските компетенции преку креирање на одржливи студиски
програми – Марија Маленковска Тодорова, Наташа Петрова-Поповски ............ 268
Университетът, неговият студент и трудността – Моника Богданова .................... 279
Компетентности и ориентиране през целия живот като основа на връзката
между образованието и пазара на труда – Силвия Цветанска ............................... 291
Социално-педагогически проблеми в обучението на студенти със зрителни
затруднения (компетентности и методи в преподаването) – Росица Русева ......... 301
КОМПЕТЕНТНОСТИ В СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ....................................... 315
Нови компетентности на специалните педагози, подпомагащи приобщени
деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) в условията
на онлайн и дистанционно обучение – Мира Цветкова-Арсова,
Маргарита Томова ...................................................................................................... 315
Компетентности за демократична култура – необходим елемент от
професионалната квалификация на учителите –
Евелина Иванова-Варджийска ................................................................................... 333
Методи за намалување на професионалниот стрес кај наставниците
во средните училишта во општина Охрид – Маја Георгиоска, Драган Груевски ....348
Значението на компетентностния подход в обучението по история и цивилизации
за патриотичното възпитание на учениците – Венелин Райковски ......................... 364
Подходи за изграждане на компетентност за безопасно движение
по пътищата на ученици от 5.–7. клас – Здравка Костадинова ............................ 374
КОМПЕТЕНТНОСТИ В ПРИРОДОНАУЧНОТО ОБРАЗОВАНИЕ .................... 381
Биологично образованият човек – прочит през релацията наука–
образование – Надежда Райчева .............................................................................. 381
Компетентности на учителя за оценяване на постиженията
по здравно образование на учениците чрез портфолио – Мирена Легурска,
Ивайло Прокопов, Весела Мирчева ............................................................................ 395
„Лингвистична“ интерпретация на формулите в курса по физиология
на човека – алтернативен дидактически подход – Петър Райчев .......................... 406
Компетенциите на медицинската сестра во интердисциплинарната фармацевтска
грижа – Билјана Марковска, Изабела Филов, Даниела Стефанова ....................... 418
Измерване на компетентности в обучението по природни науки –
Мая Гайдарова, Ивелина Коцева ............................................................................... 426
Компетентностен подход за развитие на екологичното мислене на учениците в
началното училище – Христина Сълин .................................................................... 437
КОМПЕТЕНТНОСТИ В ОБРАЗОВАНИЕТО
ПО ИЗКУСТВА И ПО СПОРТ ................................................................................ 448
Ключовите компетентности в обучението по музика в начален училищен етап –
Ралица Димитрова ...................................................................................................... 448
Възпитателни и дидактически измерения на формирането на компетентности
за творчество – Красимир Костов............................................................................. 458
За професията „танцов терапевт“ при знакови европейски хореографи
от ХХ в. – цел, качество, приложение – Илиана Петрова-Саласар ...................... 469
Личностни и професионални компетентности на преподавателя
по бойни изкуства в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ –
Анжелина Янева .......................................................................................................... 479
Изграждане на компетентности за самостоятелни занимания с физически
упражнения и спорт – Евгени Йорданов ................................................................... 492
Необходимост от компетентности в преподаването на планински и екстремни
спортове – Антон Хиджов ......................................................................................... 500
КОМПЕТЕНТНОСТИ И КОМУНИКАЦИЯ .......................................................... 507
Компетентностите на професионалния преводач: структура, надграждане и
развитие. Опитът на магистърска програма „Превод“ към Факултета
по класически и нови филологии в СУ „Св. Климент Охридски“ –
Весела Генова, Мария Пипева .................................................................................... 507
Разгръщане на комуникативната компетентност в асиметрична ситуация –
Магдалена Маркова .................................................................................................... 517
Компетентностен подход при преход към самостоятелен живот на младежи,
напускащи резидентни социални услуги (care leavers) – Димитър Цветков ....... 529
Уменията за общуване на чужд език в начална училищна възраст като ключова
компетентност – Илияна Симеонова ......................................................................... 542
КОМПЕТЕНТНОСТИ И ДИГИТАЛНОСТ ............................................................ 551
По пътя към дигиталната грамотност в условията на социална изолация –
Емилия Евгениева, Мария Валявичарска .................................................................. 551
Философска нагласа при дигиталната компетентност – Даниел Александров ...... 564
Дигитални умения за бъдещето – Стела Вълева ..................................................... 575
EdTech: възходът на една нова индустрия – Руслан Цанков ................................... 586