
Автор | Мадлен Ангелова-Елчинова |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.20кг
- Страници: 222
- Година: 2022
- ISBN: 978-954-07-5617-
Класическата епистемология, философия на съзнанието и философия на възприятията се строи отвън навътре – ние осъзнаваме основанията си и ги превръщаме в знание; когнитивната ни система преформулира света около нас и го преобразува в концепти; сензорните ни определености задават съдържанието на възприятията ни и детерминират начина, по който „отразяваме“ реалността. Тази картина диктува и подбора на методи: интроспекцията носи „несъмнимост“ или поне „неопровержимост“; интуициите са свързани с „очевидното“; възприятията дават представите на човека за света. В съвремието ни обаче картината постепенно се оказва все по-неоснователна и бързо се променя. Тази книга е първата част от проекта ми за философия отвътре навън, в нея за обоснованите убеждения ще се търси външна основа, а съдържанието на мислите ни ще се окаже зависимо от средата, в която се намираме. Настанете се удобно, в следващите страници предстои да се срещнете с допускането, че вътрешният ви свят не ви принадлежи.
Съдържание
Благодарности ................................................................................................................... 9
Встъпителни бележки ..................................................................................................... 11
Увод .................................................................................................................................. 15
ГЛАВА ПЪРВА
РАЗГРАНИЧЕНИЕТО A PRIORI – A POSTERIORI ..................................................... 21
1.1. Класическата концепция за a priori ................................................................ 23
1.1.1. Какво може и какво не може да бъде априорно .......................................... 24
1.1.2. Аналитични и концептуални истини ........................................................... 26
1.1.3. Необходимост и априорност ........................................................................ 32
1.1.4. Негативна и позитивна концепция ............................................................... 36
1.1.5. Аргумент срещу класическото разграничение ............................................ 37
1.1.6. Мотивация за запазване на концепцията .................................................... 48
1.2. Новото a priori .................................................................................................. 53
1.2.1. A priori-та ........................................................................................................ 54
1.2.2. Контингентност на априорните твърдения .................................................. 60
1.2.3. Фалсифицируемост на априорните твърдения ........................................... 64
1.2.4. Опит и априорност ........................................................................................ 66
1.2.5. Процеси и способности ................................................................................. 72
1.2.6. Ролята на разбирането в новата концепция ................................................ 75
1.2.7. Функция на новата концепция ...................................................................... 79
6
ГЛАВА ВТОРА
СТОЙНОСТТА НА ИНТУИЦИИТЕ ............................................................................ 83
2.1. Интуиции и нагледи .......................................................................................... 85
2.1.1. Интуицията като концептуална компетентност ......................................... 89
2.1.2. Интуиции и самоочевидни твърдения ......................................................... 91
2.1.3. Дефиниране на интуиция .............................................................................. 95
2.1.4. Сурови интуиции (brute intuitions) ............................................................... 99
2.2. Евиденциален статус на интуициите ........................................................... 102
2.2.1. Претенции срещу липсата на надеждност ................................................. 103
2.2.2. Специфичен неемпиричен евиденциален статус ...................................... 107
2.2.3. Добри и лоши интуиции .............................................................................. 110
2.2.4. Аргументът от липса на знание .................................................................. 112
ГЛАВА ТРЕТА
ОБОСНОВАВАНЕ БЕЗ ИНТУИЦИИ ПО ФИЛОСОФСКИ .................................... 115
3.1. Философско познание и абдукция ................................................................. 119
3.1.1. Характеристики на абдуктивните изводи .................................................. 121
3.1.2. Проблеми пред извода към най-доброто обяснение ................................. 125
3.1.3. Прецизиране на абдуктивните допускания
и формулиране на критерии за изводимост ................................................128
3.2. Мисловно равновесие (МР) .......................................................................... 133
3.2.1. Какво представлява мисловното равновесие............................................. 134
3.2.2. Обмислени съждения ................................................................................... 144
3.2.2.1. Как да дефинираме обмислените съждения ........................................... 145
3.2.2.2. Какво прави моралните съждения специални ........................................ 147
3.2.2.3. Ограниченията върху обмислените съждения ....................................... 152
3.2.3. Актуално равновесие ................................................................................... 156
3.3. Изводи към дебата екстернализъм срещу
интернализъм по отношение на обосноваването ........................................ 165
7
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
МЕНТАЛНО СЪДЪРЖАНИЕ ..................................................................................... 167
4.1. Какво се разбира под „ментално съдържание“ ............................................ 169
4.1.1. Езикови изрази и техните ментални еквиваленти..................................... 171
4.1.2. Представяне на менталното съдържание посредством „че“ клаузи ....... 172
4.1.3. Позиции по отношение на менталното съдържание ............................... 174
4.2. Притежаване на концепти и концептуални истини ..................................... 179
4.2.1. Концептуално владеене .............................................................................. 180
4.2.2. Перфектни говорители ............................................................................... 183
4.2.3. Импликации от приемането на перфектни говорители ............................ 187
4.2.4. Импликации от отказа от перфектни говорители ..................................... 190
4.3. Функционални теории за концепциите ........................................................ 194
4.3.1. Перцептивни (сензорно-моторни) и концептуални примитиви .............. 195
4.3.2. Аналогията между функция на употребата в езика
и функция на концептуалната употреба .....................................................197
4.3.3. Функция на системата срещу функция на концепта .................................200
4.3.4. Интернализъм, функционализъм, субективизъм ......................................201
4.4. Натурализация на екстернализма по отношение
на менталното съдържание .............................................................................203
4.4.1. Социален екстернализъм и широк физически екстернализъм ................ 204
4.4.2. Натурализация на екстернализма .............................................................. 205
ЗАКЛЮЧЕНИЕ ............................................................................................................ 207
БИБЛИОГРАФИЯ ......................................................................................................... 211
ПРИЛОЖЕНИЕ 1. ПРЕВОДИ НА ПОНЯТИЯ .......................................................... 220
ПРИЛОЖЕНИЕ 2. ИЗПОЛЗВАНИ АБРЕВИАТУРИ ................................................ 222