
| Автор | Габриела Валентинова |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.15кг
- Размери: 17.00см x 23.00см
- Страници: 120
- Година: 2025
- ISBN: 978-954-07-6240-1
Габриела Валентинова е преподавател във Факултета по науки за образованието и изкуствата, СУ „Св. Климент Охридски“. Интересите ѝ са в сферата на предучилищната педагогика, семейното възпитание, подготовката на децата за училище, педагогическите технологии на игрово взаимодействие, конструктивно-техническите и битови дейности, както и социалната интеграция в предучилищна възраст. Завършва бакалавърска степен във ФНОИ, специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика“. Продължава висшето си образование в същия факултет, като защитава дипломна работа в магистърска програма „Мениджмънт на образованието в предучилищните заведения“. Защитава дисертация на тема „Модел за оптимизиране на житейско-педагогическата култура на родители на 6–9-годишни деца“. Член е на Българския национален комитет за предучилищно образование – ОМЕП и секретар на академичната група на Факултета по науки за образованието и изкуствата към комитета.Член е и на Съюза на българските учени. Автор е на над 20 научни публикации в сборници от национални и международни конференции. Участва в научноизследователски проекти съвместно със студенти и преподаватели от факултета.
Монографията е предназначена както за академичната общност – изследователи, преподаватели и студенти в областта на педагогиката и социалната работа, така и за практици, работещи с деца и родители в предучилищна възраст. Тя би могла да бъде полезна за учители, директори, педагогически съветници и социални работници, както и за институции и организации, ангажирани с политики и инициативи в подкрепа на семейството и ранното детско развитие.
СЪДЪРЖАНИЕ
Увод / 7
Глава 1. Въведение в житейско-педагогическата култура на родителите / 11
1.1. Дефиниция и значимост на житейско-педагогическата култура / 11
1.2. Ролята на родителите в развитието на децата от предучилищна възраст / 12
1.3. Основни компоненти на житейско-педагогическата култура на родителите / 24
Глава 2. Теоретични основи на педагогическото образование в семейството / 28
2.1. Историческо развитие на педагогическите подходи в семейството. Педагогически стилове и техните влияния върху развитието на детето / 28
2.2. Ключови теории за възпитание и тяхното приложение в контекста на родителите / 32
2.3. Психологически аспекти на възпитанието на деца от предучилищна възраст / 32
2.4. Взаимодействие между родители, деца и учители: педагогическо сътрудничество и подкрепа / 36
Глава 3. Методи и подходи за оптимизиране на житейско-педагогическата култура / 42
3.1. Педагогически техники за подкрепа на родителите във всекидневното възпитание / 42
3.2. Методики за обучение и консултиране на родителите / 44
3.3. Модели и форми за педагогическо образование на родителите (Пенев, 2002) / 48
3.4. Ролята на родителските срещи, семинари и работни групи / 53
Глава 4. Фактори, влияещи на житейско-педагогическата култура на родителите / 55
4.1. Социокултурни и икономически фактори / 55
4.2. Лични нагласи и ценности на родителите по отношение на възпитанието / 56
4.3. Образователни нива и тяхното отражение върху педагогическата култура на родителите / 61
Глава 5. Взаимодействие между семейството и детската градина: модел за оптимизиране на житейско-педагогическата култура на родителите / 65
5.1. Структурни основи на научното изследване / 65
5.2. Същност на модела „Суперсилите на родителството“ / 66
5.3. Блок 1. / 68
5.4. Блок 2. / 72
5.5. Блок 3. / 78
5.6. Блок 4. / 81
5.7. Блок 5. / 87
Заключение / 102
Приложения / 104
Литература / 115



