МЕНЮ
КОШНИЦА

ОПТИМИЗИРАНЕ НА ЖИТЕЙСКО-ПЕДАГОГИЧЕСКАТА КУЛТУРА НА РОДИТЕЛИ НА ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ

ОПТИМИЗИРАНЕ НА ЖИТЕЙСКО-ПЕДАГОГИЧЕСКАТА КУЛТУРА НА РОДИТЕЛИ НА ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ - unipress.bg
ОПТИМИЗИРАНЕ НА ЖИТЕЙСКО-ПЕДАГОГИЧЕСКАТА КУЛТУРА НА РОДИТЕЛИ НА ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
АвторГабриела Валентинова
  • Наличност: ДА
  • Корица: мека
  • Тегло: 0.15кг
  • Размери: 17.00см x 23.00см
  • Страници: 120
  • Година: 2025
  • ISBN: 978-954-07-6240-1
12.00 лв. (6.14€)
Купи

Габриела Валентинова е преподавател във Факултета по науки за образованието и изкуствата, СУ „Св. Климент Охридски“. Интересите ѝ са в сферата на предучилищната педагогика, семейното възпитание, подготовката на децата за училище, педагогическите технологии на игрово взаимодействие, конструктивно-техническите и битови дейности, както и социалната интеграция в предучилищна възраст. Завършва бакалавърска степен във ФНОИ, специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика“. Продължава висшето си образование в същия факултет, като защитава дипломна работа в магистърска програма „Мениджмънт на образованието в предучилищните заведения“. Защитава дисертация на тема „Модел за оптимизиране на житейско-педагогическата култура на родители на 6–9-годишни деца“. Член е на Българския национален комитет за предучилищно образование – ОМЕП и секретар на академичната група на Факултета по науки за образованието и изкуствата към комитета.Член е и на Съюза на българските учени. Автор е на над 20 научни публикации в сборници от национални и международни конференции. Участва в научноизследователски проекти съвместно със студенти и преподаватели от факултета.

Монографията е предназначена както за академичната общност – изследователи, преподаватели и студенти в областта на педагогиката и социалната работа, така и за практици, работещи с деца и родители в предучилищна възраст. Тя би могла да бъде полезна за учители, директори, педагогически съветници и социални работници, както и за институции и организации, ангажирани с политики и инициативи в подкрепа на семейството и ранното детско развитие.

СЪДЪРЖАНИЕ

Увод / 7

Глава 1. Въведение в житейско-педагогическата култура на родителите / 11 

1.1. Дефиниция и значимост на житейско-педагогическата култура / 11

1.2. Ролята на родителите в развитието на децата от предучилищна възраст / 12

1.3. Основни компоненти на житейско-педагогическата култура на родителите / 24

Глава 2. Теоретични основи на педагогическото образование в семейството / 28

2.1. Историческо развитие на педагогическите подходи в семейството. Педагогически стилове и техните влияния върху развитието на детето / 28

2.2. Ключови теории за възпитание и тяхното приложение в контекста на родителите / 32

2.3. Психологически аспекти на възпитанието на деца от предучилищна възраст / 32

2.4. Взаимодействие между родители, деца и учители: педагогическо сътрудничество и подкрепа / 36

Глава 3. Методи и подходи за оптимизиране на житейско-педагогическата култура / 42

3.1. Педагогически техники за подкрепа на родителите във всекидневното възпитание / 42

3.2. Методики за обучение и консултиране на родителите / 44

3.3. Модели и форми за педагогическо образование на родителите (Пенев, 2002) / 48

3.4. Ролята на родителските срещи, семинари и работни групи / 53

Глава 4. Фактори, влияещи на житейско-педагогическата култура на родителите / 55

4.1. Социокултурни и икономически фактори / 55

4.2. Лични нагласи и ценности на родителите по отношение на възпитанието / 56

4.3. Образователни нива и тяхното отражение върху педагогическата култура на родителите / 61

Глава 5. Взаимодействие между семейството и детската градина: модел за оптимизиране на житейско-педагогическата култура на родителите / 65

5.1. Структурни основи на научното изследване / 65

5.2. Същност на модела „Суперсилите на родителството“ / 66

5.3. Блок 1. / 68

5.4. Блок 2. / 72

5.5. Блок 3. / 78

5.6. Блок 4. / 81

5.7. Блок 5. / 87

Заключение / 102

Приложения / 104

Литература / 115