
Автор | Камелия Спасова |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.50кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 328
- Година: 2021
- ISBN: 978-954-07-5124-5
"Изследването анализира с размах различни и изненадващи репонятизации на миметичното, като демонстрира, че модерният мимесис – чрез своята опосредстваност и саморефлексия – винаги създава оста тък. Тъкмо това исторично и теоретично наблюдение свързва миметичното с модерността и авангарда. В крайното си удвояване саморефлексията в литературата е мимесис в мимесиса. Вероятно затова книгата се чете с удоволствие, което умножава удоволствие то от нейното създаване".
Васил Видински
"Чрез връщане към началата на филологията „Модерният мимесис“ постига очертаването на една нова перспектива за развитието на тази наука, която винаги и все още предстои. В книгата на Камелия Спасова филологията се разгръща като вълнуващ пейзаж: многоизмерната територия на литературата, езика и тяхното научно осмисляне, където мисълта успява да мисли и самата себе си".
Богдана Паскалева
"Книгата на Камелия Спасова анализира мрежа от теоретични проблеми, вариращи от спора между аномалисти и аналогисти и Платоновото понятие за мимесис до постчовешкото. Това, което ги свързва в мрежа, е преди всичко грижата за двойното, неединното, повторителното, второстепенното, отместеното или пресеченото от произхода си".
Тодор Христов
СЪДЪРЖАНИЕ
Уводни бележки ............................................................................................... 9
Омир като саморефлексивен поет ....................................................................... 9
Какво тази книга не би могла да бъде ............................................................... 12
Наивни и рефлексивни ....................................................................................... 14
Концептуалната мрежа като структура на книгата .......................................... 17
Въведение в миметичната способност ............................................................. 18
Задачата на зрелия филолог: стъпка леко встрани ........................................... 19
Parergon ................................................................................................................ 21
I ГЛАВА
Аналогия и аномалия: генеалогия на библиотеката
в Александрия и Пергам ............................................................................. 23
1. Философският елемент: парадигма .............................................................. 24
2. Генеалогия на библиотеката: хетерохронна хетеротопия ........................... 25
3. Контекстуализация, типологизация и парадигматизация ........................... 27
4. Музейонът, храм на музите или курник на музите ...................................... 30
5. Аналогисти и аномалисти: граматици и критици ........................................ 35
6. Редакции на копия, редакции на оригинали ................................................. 39
7. Световната литература от корабите: „Таблици“ на Калимах ...................... 44
8. Граматическата парадигма и жанровият каталог ......................................... 49
9. Сравнителният метод и един въпрос без отговор ........................................ 51
10. Парадигми по аномалия: несъобразното и хетероклитното ..................... 54
11. Парадигматичният пример: огледалото и хетеротопията ......................... 56
12. Фантастичната библиотека .......................................................................... 59
МЕТАКАЙРИОН
Миметичното желание: Франческа, наивна и саморефлексивна ....... 63
II ГЛАВА
Kайрос и хронос на понятието фигура у Aуербах:
режими на въплъщаване на времето ........................................................ 69
1. Загадъчните фигури на festina lente: добре ли става нещо, бързо става .... 69
2. Библиотекар без библиотека .......................................................................... 76
3. Кайрос и въплътено време у Ауербах: исторически перспективизъм ....... 79
4. Методът Ansatzpunkt: озаряващата сила на отправната точка .................... 82
5. Фигурите на Кайрос и Кронос ....................................................................... 86
6. Понятието кайрос ............................................................................................ 91
7. Историчност на понятието фигура при Ауербах ....................................... 103
7.1. Трите сцени на „Фигура“ ....................................................................... 104
7.2. Nova figura oris: пластична, динамична, телесна ................................ 105
7.3 Фигури и тропи: Цицерон и Квинтилиан ................................................. 108
7.4. Фигурата етопея или мимесис: стилът на Одисей .............................. 112
7.5. Овидий: променлива, многообразна и измамна .................................. 114
7.6. Времева фигура: обещано време и въплътено време .......................... 116
7.7. Фигура и истина | Фигура и история .................................................... 119
8. Фигурална интерпретация и понятието за реализъм ................................ 120
9. Литературната фигура: Вергилий, Беатриче, Данте .................................. 123
10. Литературна фигура и концептуален персонаж:
Сократ на Аристофан и Сократ на Платон ............................................... 130
11. Философски употреби: Манчев, Тенев, Енчев ......................................... 135
12. Репонятизация | псевдоморфоза, фигура .................................................. 138
III ГЛАВА
Двойният мимесис: автентичен и хетерогенен мимесис ..................... 141
1. Мимесис и памет: аедът, софистът и философът. Платон срещу Омир .. 141
1.1. Ex memoria: от Мнемозина към анамнезис .......................................... 141
1.2. Метис: да скриеш и откриеш името си ................................................. 143
1.3. Memento mori: помни в смъртта ............................................................ 146
1.4. Знаем как всички лъжи да направим на правда подобни .................... 147
1.5. Одисей и Ер в подземното царство ....................................................... 148
2. Мимесис преди Платон ................................................................................ 150
2. Мимесисът като глас и образ ....................................................................... 151
2.1. Гласът на Аполон, гласът на Дионис .................................................... 152
2.2. Фигурите на Дедал ................................................................................. 153
3. Невидимото сакрално и явяването на двойниците. Ж.-П. Вернан ........... 155
3.1. Ксоанон: от актуализация на божественото към подражание
на явленията ............................................................................................ 156
3.2. Критическа бележка върху понятието двойник ................................... 161
3.3. Платоновият миметичен обрат .............................................................. 163
4. Двойното понятие: примери и парадигми в „Софистът“ на Платон ....... 164
4.1. Диереза и катарсис ................................................................................. 165
4.2. Философът не е като софист: аналитика на подобното ..................... 166
4.3. Ейдолон: ейкон и фантазма ................................................................... 170
4.4. Автентичен мимесис и хетерогенен мимесис ...................................... 176
4.5. Опасното като и пътят на аналогиите ................................................. 178
5. Поетическият мимесис: случайното (τύχη) и вероятното (εἰκός)
в „Поетика“ на Аристотел ............................................................................ 180
5.1. Мойра или мойри .................................................................................... 183
5.2. Тюхе в най-подходящия момент ............................................................ 186
5.3. Статуята на Митий в Аргос ................................................................... 187
5.4. ἀπὸ μηχανῆς | ex machina ......................................................................... 196
5.5. Син на благосклонната τύχη .................................................................. 197
IV ГЛАВА
Мимесис и саморефлексия ........................................................................ 200
1. Към преобразуване на понятието мимесис:
Роман Якобсон и Юрий Лотман ................................................................. 200
1.1. Парадигма на саморефлексията ............................................................ 200
1.2. Зелената херинга на Якобсон: върху саморефлексията ...................... 202
1.3. Огледалото в текста: Стендал или Борхес ............................................ 209
1.4. Текст в текста при Лотман: хетерогенен мимесис ............................... 212
2. Гроздето на Зевксид и завесата на Паразий: Тодор Павлов и Исак Паси .. 216
2.1. Битката за реализма ................................................................................ 216
2.2. Модерен реализъм срещу модернизъм: Томас Ман или Кафка ......... 217
2.3. За преподавателите, които отричат теория на отражението,
няма място в университета .................................................................... 221
2.4. Ти не си жалък копист, а поет ............................................................... 224
2.5. Гроздето на Зевксид и завесата на Паразий ......................................... 226
3. Огледалата в българското литературознание ............................................ 228
3.1. Ехо и Нарцис в българското литературознание ................................... 228
3.2. В хилядите огледала отражение на действителността:
Тодор Павлов ........................................................................................... 231
3.3. Искането изкуството да отразява правдиво действителността:
по Аристотел или по Павлов ................................................................. 235
3.4. Идеологическият имплантант на типичното ....................................... 236
3.5. Скоба върху „Мимезис и антимимезис“ ............................................... 237
3.6. Кривите огледала на междутекстовостта ............................................. 239
3.7. Пиеса в пиесата ...................................................................................... 243
МЕТАКАЙРИОН
Преводачески безпокойства около unheimlich.
Филологическа бележка ............................................................................ 248
V ГЛАВА
Мимесисът и машините ............................................................................. 252
1. Фантастични двойници и иронични автомати.
Светослав Минков, „Автомати“ .................................................................. 254
1.1. Фантастичното и фигурата на двойника .............................................. 254
1.2. Фантастичното като език ....................................................................... 255
1.3. Автомати и деавтоматизации ................................................................. 258
1.4. Малка зелена тетрадка ........................................................................... 266
2. Mиметични машини в изродната долина ................................................... 269
2.1. Aвтоматът-прорицател: нещо скрито излиза наяве ............................. 269
2.2. Мимесис и unheimlich като координати в изродната долина .............. 271
2.3. Човешка грижа и нечовешки дизайн .................................................... 272
2.4. Двойниците на Хироши Ишигуро по пътя към преодоляване
на долината ..................................................................................................... 275
2.5. От към uncanny valley: синхронизиране
на традиции ............................................................................................. 279
2.6. Негативен анагнорисис и unheimlich: Йенч и Фройд .......................... 281
2.7. Разблокиране на различието .................................................................. 285
2.8. Доктор Диагорас и професор Коркоран ............................................... 288
Библиография .............................................................................................. 291
Именен показалец ....................................................................................... 317