Автор | Милка Терзийска |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.40кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 112
- Година: 2022
- ISBN: 978-954-07-5470-3
Целта на настоящата монография е на основата на горепосочените архивни материали и публикациите на Лидия Стоянова в списание „Свободно възпитание“, да представи нейното все още малко познато дело, свързано преди всичко с работата ѝ с деца със специални образователни потребности и опитите за прилагане на метода на Мария Монтесори в работата с тях. Това дело е изпълнено с много трудности, лишения, отказ от личен живот, но то е и вдъхновяващо преди всичко със своята безкрайна любов към децата и вярата във възможностите на всяко дете.
Монографията се състои от две части. В първата част на основата на публикувани вече източници се описва семейната среда, в която израства Лидия Стоянова и която повлиява върху нейното развитие. Втората част, озаглавена „Пътеката“ и базирана предимно върху посочените по-горе архивни материали, разкрива жизнения път и делото на Лидия Стоянова. Целта е делото на Лидия Стоянова да се популяризира и да стане достояние не само на ограничен кръг от хора, занимаващи се с проблемите на децата със специални образователни потребности, но и на широката общественост, тъй като то носи заряд, особено необходим във време, лишено от ориентири и човешки ценности. То учи на човечност, доброта, обич и отдаденост към всяко човешко същество, независимо от неговите природни заложби.
Съдържание
ПРЕДГОВОР 9
Първа част. СЕМЕЙНА СРЕДА
1. Към корените .............................................................................11
2. Бащата – Параскев Иванчов Стоянов ..........................................
2.1. Детство, ученически и студентски години
(1871–1895) .........................................................................13
2.2. Лекар в България (1895–1918) ..........................................14
2.3. Професор в Медицинския факултет (1918–1940) ...........19
3. Лидия Стоянова за ролята на баща ѝ върху
нейното възпитание .................................................................22
Втора част. ПЪТЕКАТА
1. Начало на педагогическата кариера (1923) ...........................25
2. Работа с паралелките за „бавноразвиващи се ученици“
в училище „Св. Климент“ в София (1923–1924) ...................27
3. Специализация в Париж и Брюксел (1924–1925) .................28
4. След специализацията – училището на Варвара Павловна
Кузмина (1925–1943) ...............................................................30
5. Специализация в Рим при Мария Монтесори (1930) ...........34
6. Прилагането на метода „Монтесори“ в отделението за „ум-
ственозакъснели деца“ в училище „Н. Михайловски“ (1930–
1932) ..........................................................................................35
7. Методът „Монтесори“ в забавачницата към училището на
Варвара Павловна Кузмина .....................................................44
8. В училище „Братя Миладинови“ (19321–934) ......................46
9. В oпитното училище при училище „Св. св. Кирил и Мето-
дий“ (1934–1937) ......................................................................47
10. В дом-училище „Развитие“ (1937–1943) .............................51
11. Ръчна работа ...........................................................................56
12. Ваканции .................................................................................57
13. Празници .................................................................................58
13.1. Празник на елхата ............................................................58
13.2. Имени дни .........................................................................62
8
13.3. Други празници ................................................................62
14. Посещението на проф. Едуард Клапаред в дом
„Развитие“ ...............................................................................64
15. Опресняване на знанията – отново в Софийския универси-
тет (1943–1945) .......................................................................66
16. Отново в училище „Св. св. Кирил и Методий“ и училище
„Любчо Баръмов“ (1945–1950) .............................................67
17. В Детския морски санаториум във Варна
(1943, 1947 и 1948 г.) ..............................................................74
17.1. Работа с децата от предучилищна възраст ....................76
18. Работа в Детската психо-неврологична болница
(1950–1955) ...................................................................................79
19. Въвеждане в логопедията ......................................................81
20. Работа в Научноизследователския институт по неврология и
психиатрия (1955–1968) ........................................................84
21. Отново нова насока на работа ...............................................88
22. Изследванията ........................................................................90
23. Резултатите .............................................................................95
ЗАКЛЮЧЕНИЕ ....................................................................... 97
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА ............................................... 98
ПРИЛОЖЕНИЕ ..................................................................... 101