Автор | Бистра Писанчева |
- Наличност: Изчерпан
- Корица: мека
- Тегло: 0.50кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 308
- Година: 2022
- ISBN: 978-954-07-5527-4
Дантелата не изпълнява конкретна материална функция. Създадена като предмет за разкош, тя има естетическо предназначение, маркира регионални различия в облеклото и му придава ясно откроена означаваща функция. В миналото правенето на дантела е занаят, практикуван от хиляди плетачки в продължение на векове, за да се осигури материал за украса на дрехите и домовете на заможните аристократи, за отличаване на привилегированата класа. В съвремието правенето на дантела се дефинира като хоби и приложно изкуство.
Представянето на идеята за дантела не само като история на практикуването или като анализ на създадените изделия, а също като актуална в съвремието културна практика би привлякло вниманието на по-широк кръг от изследователи. Като се подхожда по необичаен начин към темата, се увеличава шансът за добиване на по-широка популярност на проблема с оцеляването на старинните занаяти и изкуства. Това прави възможна комуникацията извън обичайните общности, за да се увеличат носителите на това умение, които да поддържат развитието живо и така да се запази тази част от нематериалното културно наследство на човечеството.
Обект на изследването са хората, които правят дантела. Трябва да се уточни, че когато в текста се говори за „дантела“, това предполага изделие, направено с технологията „плетене на дантела на совалки“, или „совалкова дантела“, известна в България като „калоферска“ или „брюкселска“. При тази технология нишките се преплитат, водени от совалки, и се получава материя, близка до текстила. Когато се споменава дантела, произведена с друга технология, това винаги ще е уточнено с посочване на типа на работа за създаването ѝ.
В представената накратко история на възникването и развитието на технологията на совалковата дантела, просъществувала в множество култури, се откроява основната ѝ историческа характеристика, а именно движението, промяната. Следвайки развитието на стиловете във всички проявления на изкуството, дантелата заема различно място и все по-голямо пространство в облеклото, в по-късни периоди преминава от дрехата в интериора, а днес се извежда от дома и се прилага в градската среда.
СЪДЪРЖАНИЕ
УВОД ........................................................................................................................7
ГЛАВА 1
ИСТОРИЯ НА ДАНТЕЛАТА................................................................................................. 15
Правенето на дантела като практика .................................................................................15
Особености на совалковата дантела ..................................................................................27
История на дантелата по света ...........................................................................................33
История на дантелата в България .......................................................................................45
Совалковата дантела в България ........................................................................................65
ГЛАВА 2
ТЕХНОЛОГИЯ НА МОДЕЛИТЕ В ДАНТЕЛАТА ................................................................... 82
Модели в дантелата .............................................................................................................82
Изкуството да се прави дантела .........................................................................................93
Хората, които правят дантела ...........................................................................................164
ГЛАВА 3
ЕЗИКЪТ, НА КОЙТО СЕ ГОВОРИ ЗА ДАНТЕЛА ........................................................... 228
БИБЛИОГРАФИЯ ................................................................................................. 254
ПРИЛОЖЕНИЕ 1
С КАКВО И КАК СЕ ПРАВИ ДАНТЕЛА НА СОВАЛКИ ....................................................... 261
ПРИЛОЖЕНИЕ 2
ЕЗИКЪТ НА ХОРАТА, КОИТО ПРАКТИКУВАТ СТАРИ ТЕХНИКИ
ЗА ИЗРАБОТВАНЕ НА ДАНТЕЛА (терминологичен анализ) ..........................................275
ПРИЛОЖЕНИЕ 3
ДАНТЕЛЕНИ КАРТИНИ ....................................................................................................291