
Автор | Юлияна Стоянова |
- Наличност: Изчерпан
- Корица: мека
- Тегло: 0.60кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 576
- Година: 2021
- ISBN: 978-619-7433-51-7
Книгата представлява уводен курс в психолингвистиката. В първата част се обсъждат основни теми от общата психолингвистика, илюстрирани чрез български езиков материал. Втората част, посветена на психолингвистиката на развитието, дава цялостна картина на овладяването на българския език през първите три години от живота на децата. Тук става дума за теоретичните подходи и методите на изследване на езиковата онтогенеза; за доезиковото развитие, което подготвя началото на езика; за овладяването на звуковата, лексико-семантичната, морфологичната, синтактичната, прагматичната и текстовата страна на българския език. Разглеждат се също така важни проблеми, свързани с общуването между възрастни и деца; най-съществените особености на индивидуалните вариации по скорост и стил на овладяването; засегната е проблематиката на ранното езиково осъзнаване от децата и неговата роля в овладяването и използването на езика; описани са първите стъпки на социализиране чрез езика. Тази част е базирана върху изследванията на езиковата онтогенеза, които авторката на книгата, проф. д.ф.н. Юлияна Стоянова, провежда от около 35 години.
Предлаганият уводен курс по психолингвистика е замислен като учебно пособие в помощ на студентите и докторантите от хуманитарните специалности, но може да бъде от интерес за всички, които имат отношение към въпросите на тази относително нова научна дисциплина.
Проф. д.ф.н. Юлияна Стоянова преподава на бакалаври и магистри от Факултета по славянски филологии и Факултета по науки за образованието и изкуствата на СУ „Св. Климент Охридски“.
СЪДЪРЖАНИЕ
УВОД
........................................................................................................................
15
Глава първа
ЕЗИКЪТ КАТО ОБЕКТ НА ПСИХОЛИНГВИСТИКАТА
............................ 21
КАКВО ИЗУЧАВА ПСИХОЛИНГВИСТИКАТА
................................................... 21
ОБОСОБЯВАНЕ НА ПСИХОЛИНГВИСТИКАТА
КАТО ОТДЕЛНА НАУЧНА ОБЛАСТ
....................................................................... 24
НЯКОИ ВАЖНИ ТЕМИ ОТ ЗОРАТА НА ПСИХОЛИНГВИСТИКАТА
.............. 27
Ранни хипотези за преработката на изреченията
.................................................. 27
Речник и семантика
.................................................................................................
29
Изследване на словесните асоциации. Асоциативни речници
............................ 29
Редундантността – особеност на всички естествени езици.
Честота на езиковите единици и структури
........................................................... 33
ПАМЕТ И ПРЕРАБОТКА НА ИНФОРМАЦИЯТА
В ЧОВЕШКОТО СЪЗНАНИЕ
....................................................................................
38
Човешката памет: структури и процеси
................................................................. 39
Видове памет
............................................................................................................
40
Ефект на краищата
...................................................................................................
44
Явлението „на езика ми е“
.......................................................................................
45
Оперативните принципи на Дан Слобин
............................................................... 46
БИОЛОГИЧНИ ОСНОВИ НА ЕЗИКА
..................................................................... 47
ОБОБЩЕНИЕ
..............................................................................................................
50
Глава втора
КАКВО ЗНАЕ ЗА ЕЗИКА КОМПЕТЕНТНИЯТ МУ НОСИТЕЛ
(ЗВУКОВА ОРГАНИЗАЦИЯ, МОРФОЛОГИЧНА СТРУКТУРА,
РЕЧНИК И СЕМАНТИКА) .................................................................................
51
ЕЗИКОВА КОМПЕТЕНЦИЯ И ПЕРФОРМАЦИЯ
.................................................. 51
КОМПЕТЕНЦИЯ ЗА ЗВУКОВАТА СТРАНА НА ЕЗИКА
...................................... 52
ПРЕРАБОТКА НА ЗВУКОВАТА СТРАНА НА ЕЗИКА
.......................................... 58
Акустичен стадий
.....................................................................................................
59
Фонетичен стадий ....................................................................................................
60
Фонологичен стадий
................................................................................................
61
Лексикален, синтактичен и семантичен стадий
.................................................... 62
МОРФОЛОГИЧНА СТРУКТУРА.
ЗНАНИЕ ЗА ДУМИТЕ КАТО ЛЕКСИКО-ГРАМАТИЧЕСКИ КЛАСОВЕ
........... 64
СЛОВООБРАЗУВАЩИ МОРФЕМИ
......................................................................... 68
РЕЧНИК И СЕМАНТИКА .........................................................................................
69
Многозначност, омонимия, омография, морфологична
многозначност ............. 70
Денотативно и конотативно значение на думите
................................................. 73
Други смислови връзки между думите
................................................................... 75
МЕНТАЛЕН (ПСИХОЛОГИЧЕСКИ) РЕЧНИК
...................................................... 76
Репрезентация на думите в менталния (психологическия) речник
..................... 77
Съхранение на думите в дългосрочната памет на индивида
............................... 80
Извличане на думите от дългосрочната ни памет (лексикален
достъп) ............. 82
ОБОБЩЕНИЕ ..............................................................................................................
84
Глава трета
КАКВО ЗНАЕ ЗА ЕЗИКА КОМПЕТЕНТНИЯТ МУ НОСИТЕЛ
(ФРАЗА И ИЗРЕЧЕНИЕ, ДИСКУРС И ТЕКСТ)
............................................. 86
СИНТАКТИЧНА КОМПЕТЕНЦИЯ .........................................................................
86
СИНТАКСИС И СЕМАНТИКА
.................................................................................
90
АНАЛИЗ НА ИЗРЕЧЕНИЕТО
...................................................................................
93
Модели на анализ
....................................................................................................
94
ПРАГМАТИКА И ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДИСКУРСА
............................................. 97
Дейксис ......................................................................................................................
97
Комуникативен статус на изказването и речеви актове
........................................ 99
Участие в диалог: конверзационен анализ
.......................................................... 102
Структура на текста
...............................................................................................
105
Умозаключенията в преработката на дискурсна информация
........................... 109
Схема и сценарий
...................................................................................................
110
ПРОДУКЦИЯ НА РЕЧ
..............................................................................................
112
Ниво на съобщението ............................................................................................
114
Функционално ниво
...............................................................................................
116
Позиционно ниво ...................................................................................................
117
Ниво на фонологично кодиране
............................................................................
119
Ниво на артикулацията
..........................................................................................
119
ОБОБЩЕНИЕ
...........................................................................................................
120
Глава четвърта
МЯСТО И ЗНАЧЕНИЕ НА ПРОУЧВАНИЯТА
НА ДЕТСКИЯ ЕЗИК
..........................................................................................
121
ИСТОРИЧЕСКИ ПОГЛЕД ВЪРХУ ПСИХОЛИНГВИСТИКАТА
НА РАЗВИТИЕТО
.....................................................................................................
121
МЕТОДИ НА ИЗСЛЕДВАНЕ НА РАННОТО ЕЗИКОВО РАЗВИТИЕ
............... 130
Данни от естествен експеримент
.......................................................................... 131
Експерименти с деца при контролиране на условията .......................................
133
Създаване на езикови корпуси
..............................................................................
135
ПРОУЧВАНИЯ НА ДЕТСКОТО ЕЗИКОВО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
............ 135
Ранни изследвания: Иван Георгов ........................................................................
135
Изследвания от втората половина на ХХ в. до наши дни
.................................. 136
ДАННИТЕ ЗА РАННОТО ДЕТСКО РАЗВИТИЕ,
ИЗПОЛЗВАНИ В ТАЗИ КНИГА
..............................................................................
139
ОБОБЩЕНИЕ ...........................................................................................................
140
Глава пета
ДОЕЗИКОВО РАЗВИТИЕ В РАННАТА ДЕТСКА ВЪЗРАСТ
...................... 142
НАЧАЛОТО
...............................................................................................................
142
ПЕРЦЕПЦИЯ НА РЕЧ
..............................................................................................
145
Проблем на сегментацията
....................................................................................
145
Проблем на разпознаване на инвариантите
......................................................... 146
Ранна способност за възприемане на фонетични контрасти
............................. 146
ПРОДУКЦИЯ НА ЗВУКОВИ ПОСЛЕДОВАТЕЛНОСТИ
................................... 151
Звуков състав на продуцираните последователности
......................................... 152
Преход между лепета и първите думи
................................................................. 152
КОМУНИКАТИВНО РАЗВИТИЕ
........................................................................... 154
ПОЗНАВАТЕЛНО (КОГНИТИВНО) РАЗВИТИЕ ................................................
156
ОБОБЩЕНИЕ
............................................................................................................
160
Глава шеста
СТАДИИ В ОВЛАДЯВАНЕТО НА ЕЗИКА
.................................................... 161
ДЪЛЖИНАТА НА ДЕТСКИТЕ ИЗКАЗВАНИЯ – ОБЩ КРИТЕРИЙ
ЗА РАЗВИТИЕ
..........................................................................................................
161
ЕДНОСЛОВЕН СТАДИЙ В ДЕТСКОТО ЕЗИКОВО РАЗВИТИЕ
....................... 163
Речникът на еднословните изказвания
................................................................. 164
Функция на еднословните изказвания
................................................................. 170
Богата интерпретация на еднословните изказвания
........................................... 172
ДВУСЛОВЕН СТАДИЙ В ДЕТСКОТО ЕЗИКОВО РАЗВИТИЕ
.......................... 175
ТРИСЛОВЕН СТАДИЙ В ДЕТСКОТО ЕЗИКОВО РАЗВИТИЕ
.......................... 181
ОБОБЩЕНИЕ ............................................................................................................
183
Глава седма
МНОГОСЛОВЕН СТАДИЙ В ДЕТСКОТО ЕЗИКОВО РАЗВИТИЕ ........ 185
ПОЯВА НА МНОГОСЛОВНИ ИЗКАЗВАНИЯ
..................................................... 185
ТЕЛЕГРАФНА РЕЧ И ПРЕОДОЛЯВАНЕТО Ѝ
..................................................... 187
Същност на телеграфната реч
...............................................................................
187
Характеристики на българската телеграфна реч
................................................. 188
Причини за появата на телеграфна реч
................................................................ 189
Преодоляване на телеграфната реч
....................................................................... 191
ИНДИВИДУАЛНИ ВАРИАЦИИ В ЕЗИКОВОТО РАЗВИТИЕ
........................... 192
Индивидуални вариации в скоростта на овладяване
.......................................... 192
Индивидуални вариации по стил на овладяване
................................................. 194
Изследване на индивидуалните вариации по скорост и стил
на български деца: Ив. Георгов
............................................................................
198
Изследване на индивидуалните вариации по скорост и стил
на български деца: Ю. Стоянова
.......................................................................... 199
Данни за вариациите по скорост в Стандартите за ранно детско
развитие ..... 200
ОБОБЩЕНИЕ
............................................................................................................
203
Глава осма
ОБЩУВАНЕ МЕЖДУ ВЪЗРАСТНИ И ДЕЦА
.............................................. 204
ФУНКЦИИ НА ОБЩУВАНЕТО МЕЖДУ ВЪЗРАСТНИ И ДЕЦА
..................... 204
УНИВЕРСАЛНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА РЕЧТА НА ВЪЗРАСТНИТЕ
КЪМ ДЕЦАТА ...........................................................................................................
209
Тематика
..................................................................................................................
209
Ритмо-мелодични контури, темп и паузи
............................................................. 210
Граматическа структура
.........................................................................................
210
Речник
......................................................................................................................
211
ОБЩУВАНЕ С БЪЛГАРСКИ ДЕЦА
....................................................................... 211
Свръхгенерализация на третото лице
................................................................... 211
Повишена употреба на звукоподражателните междуметия
(ономатопеи) ....... 213
Функция на т.нар. перфектоид: „реакция на неподготвеното
съзнание“ .......... 215
Функции на умалителните думи (деминутиви)
................................................... 216
СТРАТЕГИИ НА ОБЩУВАНЕ МЕЖДУ ВЪЗРАСТНИ И ДЕЦА
......................... 220
Функция на повторенията – процес на изясняване
............................................. 220
Речта на възрастните към децата като източник на негативни
данни ............... 222
ОБОБЩЕНИЕ
............................................................................................................
224
Глава девета
ОВЛАДЯВАНЕ НА ЗВУКОВАТА СТРАНА НА ЕЗИКА
............................... 226
ОВЛАДЯВАНЕ НА ФОНЕМНИТЕ КОНТРАСТИ:
ТЕОРЕТИЧНИ ПРОБЛЕМИ
...................................................................................
226
Теорията на Р. Якобсон за развитието на фонетичните
контрасти ................... 227
Нов поглед върху прехода между лепета и първите думи
.................................. 228
Вътрешна репрезентация на думите
.................................................................... 229
РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРСКАТА ФОНЕМНА СИСТЕМА.
ОВЛАДЯВАНЕ НА СЕГМЕНТНИЯ СЪСТАВ НА БЪЛГАРСКИТЕ ДУМИ ......
233
ФОНОЛОГИЧНИ ПРОЦЕСИ
.................................................................................
235
Елизия и субституция на фонеми
......................................................................... 235
Елизия и субституция на съгласни в консонантни клъстери
............................. 237
Елизия и субституция на плавните /р/ и /л/
......................................................... 242
Други фонологични процеси ................................................................................
245
Други особености на развиващите се фонологични системи
............................ 248
РАЗВИТИЕ НА СУПЕРСЕГМЕНТНАТА СТРУКТУРА
НА ДЕТСКИТЕ ИЗКАЗВАНИЯ: ПРОЗОДИЯ ......................................................
249
Прозодични модели в продукцията на българските деца
................................... 250
ОБОБЩЕНИЕ
............................................................................................................
256
Глава десета
ОВЛАДЯВАНЕ НА ЛЕКСИКАТА. ДУМА И ПОНЯТИЕ.
СЪЗДАВАНЕ НА НОВИ ДУМИ (ОКАЗИОНАЛИЗМИ)
.............................. 258
ФОРМИРАНЕ НА РАННИЯ РЕЧНИК
.................................................................... 258
ГРЕШКИ И ОТКЛОНЕНИЯ В ОВЛАДЯВАНЕТО
НА ЛЕКСИКАЛНАТА СЕМАНТИКА
.................................................................... 262
Несъвпадение в значението между стандартната и детската дума
................... 263
НОВИ ДУМИ (ОКАЗИОНАЛИЗМИ) В РЕЧТА
НА ДЕЦАТА
...............................................................................................................
264
Неологизми и оказионализми
...............................................................................
264
Детските оказионализми – проява на детската креативност
............................. 266
Създаване на стандартни лексикални единици чрез средствата
на словообразуването
.............................................................................................
267
Оказионализми, нарушаващи словообразувателните модели на
езика ............ 269
Откриване на мотивиращата връзка между думите: етимологизиране
............ 271
Създаване на оказионализми в процеса на комуникация
с възрастния
............................................................................................................
272
Разширяване на менталния речник с устойчиви словосъчетания
..................... 274
ОБОБЩЕНИЕ
............................................................................................................
276
Глава единадесета
ОВЛАДЯВАНЕ НА МОРФОЛОГИЧНАТА СТРУКТУРА: ИМЕНА ......... 278
ОВЛАДЯВАНЕ НА ГРАМАТИЧЕСКИТЕ КАТЕГОРИИ НА ИМЕНАТА .........
278
СЪЩЕСТВИТЕЛНИ ИМЕНА
..................................................................................
279
Категорията род при съществителните
................................................................ 279
Звателна форма
.......................................................................................................
283
Число
.......................................................................................................................
284
Бройна множествена форма на съществителните от мъжки род
....................... 286
Изразяване на определеност: членуване
.............................................................. 286
Овладяване на членуването
...................................................................................
290
Обобщение
..............................................................................................................
293
ПРИЛАГАТЕЛНИ ИМЕНА
......................................................................................
293
Форми за род и число
.............................................................................................
294
Членуване на прилагателните
...............................................................................
294
Степенуване на качествените прилагателни и наречия
...................................... 296
ЧИСЛИТЕЛНИ ИМЕНА
..........................................................................................
299
ОБОБЩЕНИЕ ............................................................................................................
300
Глава дванадесета
ОВЛАДЯВАНЕ НА МОРФОЛОГИЧНАТА СТРУКТУРА:
МЕСТОИМЕНИЯ ................................................................................................
302
ЛИЧНИ МЕСТОИМЕНИЯ
......................................................................................
302
Овладяване на личния (персоналния) дейксис
.................................................... 304
Стратегии в овладяването на категорията лице
.................................................. 305
Овладяване на личните местоимения след преодоляването
на свръхгенерализациите
.......................................................................................
308
Обобщение
..............................................................................................................
310
ПРИТЕЖАТЕЛНИ МЕСТОИМЕНИЯ
.................................................................... 311
Обобщение
..............................................................................................................
315
ПОКАЗАТЕЛНИ МЕСТОИМЕНИЯ И МЕСТОИМЕННИ НАРЕЧИЯ
............... 315
ВЪПРОСИТЕЛНИ МЕСТОИМЕНИЯ И МЕСТОИМЕННИ НАРЕЧИЯ .............
317
НЕОПРЕДЕЛИТЕЛНИ МЕСТОИМЕНИЯ И МЕСТОИМЕННИ НАРЕЧИЯ ..... 318
ОТРИЦАТЕЛНИ МЕСТОИМЕНИЯ И МЕСТОИМЕННИ НАРЕЧИЯ
................ 319
ОБОБЩИТЕЛНИ МЕСТОИМЕНИЯ И МЕСТОИМЕННИ НАРЕЧИЯ ..............
320
ОТНОСИТЕЛНИ МЕСТОИМЕНИЯ И МЕСТОИМЕННИ НАРЕЧИЯ
............... 321
ОБОБЩЕНИЕ
............................................................................................................
322
Глава тринадесета
ОВЛАДЯВАНЕ НА ГЛАГОЛНИТЕ КАТЕГОРИИ:
ВИД, ВРЕМЕ, ЗАЛОГ, НАКЛОНЕНИЕ
.......................................................... 324
БЪЛГАРСКАТА ТЕМПОРАЛНО-АСПЕКТУАЛНА
(ВИДОВРЕМЕННА) СИСТЕМА
.............................................................................
324
ОВЛАДЯВАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА ТЕМПОРАЛНО-АСПЕКТУАЛНА
(ВИДОВРЕМЕННА) СИСТЕМА
.............................................................................
326
Система на времето на говорене
.......................................................................... 327
Система на времето на събитието
........................................................................ 329
Ограничена система на времето на референция
................................................. 334
Свободна система на времето на референция
..................................................... 339
Обобщение
..............................................................................................................
340
ПРОБЛЕМИ ПРИ ОВЛАДЯВАНЕТО
НА ТЕМПОРАЛНИЯ ДЕЙКСИС
.............................................................................
342
ПОЯВА НА ФОРМИ ЗА ПРЕИЗКАЗВАНЕ
............................................................ 345
ЗАЛОГ НА ГЛАГОЛА
..............................................................................................
347
Ранна употреба на възвратни глаголи
.................................................................. 348
НАКЛОНЕНИЕ НА ГЛАГОЛА
................................................................................
350
Форми за повелително наклонение
...................................................................... 351
Овладяване на формите на повелителното наклонение
..................................... 353
Обобщение
..............................................................................................................
357
СВРЪХГЕНЕРАЛИЗАЦИИ
......................................................................................
358
Обобщение
..............................................................................................................
363
Глава четиринадесета
НЕИЗМЕНЯЕМИ ЛЕКСИКО-ГРАМАТИЧЕСКИ КЛАСОВЕ ..................
364
НАРЕЧИЯ
...................................................................................................................
364
Наречия за количество и степен
........................................................................... 365
Наречия за място
....................................................................................................
366
Наречия за време
....................................................................................................
367
Наречия за начин
....................................................................................................
368
Модални наречия ....................................................................................................
368
ПРЕДЛОЗИ
...............................................................................................................
369
Предлог „на“ ...........................................................................................................
371
Предлог „в / във“
....................................................................................................
374
Предлог „с / със“ ....................................................................................................
374
Предлог „от“
...........................................................................................................
376
Предлог „за“ ............................................................................................................
378
Предлог „при“
.........................................................................................................
379
Предлог „по“
...........................................................................................................
379
Предлог „като“
........................................................................................................
380
Предлог „без“
..........................................................................................................
381
Предлог „под“
.........................................................................................................
381
Предлог „зад“ ..........................................................................................................
382
Предлог „до“
...........................................................................................................
382
Предлог „според“ ...................................................................................................
382
ЧАСТИЦИ
..................................................................................................................
383
ОБОБЩЕНИЕ ............................................................................................................
385
Глава петнадесета
ОВЛАДЯВАНЕ НА ИЗРЕЧЕНСКИ СТРУКТУРИ
(ПРОСТО ИЗРЕЧЕНИЕ)
....................................................................................
386
ПРОСТО ДВУСЪСТАВНО ИЗРЕЧЕНИЕ
.............................................................. 387
Една важна особеност на българското просто изречение
.................................. 387
Подчинителни връзки в българското просто изречение
..................................... 388
ОВЛАДЯВАНЕ НА СЪГЛАСУВАНЕТО МЕЖДУ ПОДЛОГА
И СКАЗУЕМОТО
......................................................................................................
389
Съгласуване по число между сказуемото и подлог –
съществително име ....... 389
Съгласуване по род между подлога и сказуемо, съдържащо
причастна
или именна част
.....................................................................................................
390
Съгласуване между подлога и сказуемото по лице и число ...............................
392
СЪСТАВНО СКАЗУЕМО
.........................................................................................
394
Детски изказвания със съставно глаголно сказуемо
........................................... 395
Детски изказвания със съставно именно сказуемо
............................................. 396
СЪГЛАСУВАНЕ В ГРУПАТА НА СЪЩЕСТВИТЕЛНОТО ИМЕ
....................... 397
Съгласуване по род и число
..................................................................................
397
Съгласуване по число в именната група
.............................................................. 400
Именна група с числителни бройни
..................................................................... 400
Членуване на именна група със съгласувани определения
................................ 403
ПОДЧИНИТЕЛНИ ВРЪЗКИ ЧРЕЗ ПРИЛАГАНЕ .................................................
404
Приложението като несъгласувано определение
................................................ 405
УПРАВЛЕНИЕТО КАТО ПОДЧИНИТЕЛНА СИНТАКТИЧНА ВРЪЗКА .........
406
Винителните и дателните местоименни форми като преки
и непреки допълнения
...........................................................................................
409
Обобщение
..............................................................................................................
412
ПРЕДЛОЖНИ ВРЪЗКИ
............................................................................................
412
Предложни фрази като несъгласувани определения
........................................... 413
Предложни фрази като косвени допълнения .......................................................
414
Предложни фрази във функцията на косвени допълнения към
прилагателни ... 417
Предложни фрази като обстоятелствени пояснения
.......................................... 417
Предложни фрази като сказуемни определения .................................................
421
Обобщение
..............................................................................................................
422
СЛОВОРЕД
................................................................................................................
422
Словоред на ранните двусловни изказвания
....................................................... 425
Използване на словореда за изразяване на комуникативното
членение
на изречението
........................................................................................................
431
Словоред на клитиките (думите без собствено ударение)
................................. 432
Обобщение ..............................................................................................................
435
Глава шестнадесета
УСЛОЖНЯВАНЕ НА ПРОСТОТО ИЗРЕЧЕНИЕ
........................................ 437
СЪЩНОСТ НА СИНТАКТИЧНОТО ОТРИЦАНИЕ
............................................ 437
МАРКИРАНЕ НА ОТРИЦАНИЕТО В БЪЛГАРСКОТО ИЗРЕЧЕНИЕ
............... 438
ОВЛАДЯВАНЕ НА БЪЛГАРСКОТО ОТРИЦАНИЕ
............................................. 440
Свръхмаркиране на отрицанието
.......................................................................... 441
Нулево маркиране и периферно отрицание
......................................................... 443
Дублиране на отрицанието
....................................................................................
445
Положителни отговори на отрицателни въпроси
................................................ 446
Обобщение
..............................................................................................................
446
ПОЯВА НА ПАСИВНИ (СТРАДАТЕЛНИ) КОНСТРУКЦИИ ..............................
447
Пасивни изречения с глаголи във възвратнострадателни форми
...................... 449
Пасивни конструкции с глаголи в причастнострадателни форми
..................... 450
Атрибутивна функция на миналото страдателно причастие
............................. 452
Безлични конструкции, маркирани както чрез
причастнострадателни,
така и чрез възвратнострадателни форми
............................................................ 452
Други безлични конструкции
................................................................................
455
Обобщение
..............................................................................................................
456
Глава седемнадесета
ПОЯВА НА СЛОЖНИ ИЗРЕЧЕНИЯ ..............................................................
458
ПРЕДВЕСТНИЦИ НА СЛОЖНИ ИЗРЕЧЕНИЯ
.................................................... 458
СЪЧИНИТЕЛНА ВРЪЗКА В ПРОСТОТО ИЗРЕЧЕНИЕ
(ФРАЗОВА КООРДИНАЦИЯ)
..................................................................................
460
СЪЧИНИТЕЛНА ВРЪЗКА В СЛОЖНИ ИЗРЕЧЕНИЯ
(ИЗРЕЧЕНСКА КООРДИНАЦИЯ)
.......................................................................... 462
ОВЛАДЯВАНЕ НА СЛОЖНИ СЪСТАВНИ ИЗРЕЧЕНИЯ
................................. 464
Сложно съставно изречение с подчинено допълнително
................................... 464
Сложно съставно изречение с подчинено определително
................................. 467
Сложно съставно изречение с подчинено подложно
.......................................... 469
Сложно съставно изречение с подчинени обстоятелствени
изречения ............ 469