Автор | Димка Гичева-Гочева |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.55кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 416
- Година: 2022
- ISBN: 978-954-07-5383-6
Димка Гочева е родена в Стара Загора през 1964 г. Завършила е философия в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ през 1987 г. От 1988 г. е хоноруван, а от 1990 г. – редовен асистент по история на античната и средновековната философия. Първата ѝ дисертация е за телеологизма на Аристотел, ръководена от проф. дфн Ради Радев. Втората ѝ дисертация е книгата, която сега читателят държи в ръце.
Нейни са още книгите: В лабиринта на Платон и Аристотел (УИ „Св. Климент Охридски“, 1994), удостоена с награди от Фондация „Минерва“ и Фондация „Св. Климент Охридски“ през 1996 г.; Нови опити върху Аристотеловия телеологизъм (ЛИК, 1999); Университетът: накъде (СОНМ, 2002); За Европа и университета (СОНМ, 2005) и POIKILIA. Eдна книга за класическите гръцки мислители (УИ „Св. Климент Охридски“, 2013).
Преподава избираеми историко-философски дисциплини в бакалавърски и магистърски програми във ФФ и ФКНФ на Софийския университет. Редактор и коментатор е на няколко от книгите на Метафизика, преведена за първи път на български език от Николай Гочев. Преводач е на За небето (СОНМ, 2002) и на кн. Епсилон на Никомахова етика от Аристотел. Съставител и редактор е на сборниците Политическата мисъл на европейското „минало“ (УИ „Св. Климент Охридски“, 2010); Предизвикателството Аристотел (УИ „Св. Климент Охридски“, 2018); Мислене и действане (УИ „Св. Климент Охридски“, 2020).
СЪДЪРЖАНИЕ
Въведение. Защо към и преди Аристотел? Status quaestionis.
Автобиографични и хронологични уточнения за изследването.
Понятийни разграничения, дефиниране на обхвата и
замисъла му................... .......................................................................9
Първа глава. Справедливото и справедливостта според
двамата създатели на историографията и в съвършената
атическа трагедия...............................................................................21
Част 1. Херодот за справедливото и справедливостта...................22
Несправедливото деяние като причина за война
и двигател на историята и историите..........................................25
Снемането на митологическото – историята на Елена..............27
Съновидения, оракули и личби – къде сред тях е
справедливостта?...........................................................................31
Първият отговор: справедливостта като надчовешка сила........34
Вторият отговор: справедливостта като човешка преценка,
човешко правосъдие......................................................................37
Третата възможност: справедливостта в семейството...............41
Четвъртият отговор: справедливото се постига в
общностната уредба...................................................... ................43
Справедливото в управлението на мнозинството.......................47
Свободата и проблемът за противостоенето между
Европа и Азия...................................................... ..........................50
Част 2. Справедливостта и справедливото според История на
Пелопонеската война на Тукидид.....................................................59
Тукидид като създател на историята на съвременността..............60
Тукидид като философ на историята............................................62
Тукидид като софист............................................ .........................66
Картография на речите в произведението...................................67
Философстването в антилогиите в История на
Пелопонеската война....................................................................72
Човекът е мяра на всички неща, които водят до война..............77
Хуманизъм и морализъм, а не морален релативизъм.................78
За класическите и философските методи на Тукидид като
историк...........................................................................................81
Тукидидовото „размишление за метода“.....................................83
Aпология на софистиката, Херодот и Тукидид..........................89
Как е възможна справедливостта като лична добродетел и
справедливото като общностно устройство..............................101
Част 3. Антигона на Софокъл, или за отвъдността на
справедливото...................................................................................110
Втора глава. Справедливостта и справедливото – от Платон
към Аристотел..................................................................................122
Част 1. Онтология на справедливото и справедливостта в
Държавата на Платон.....................................................................123
Чия е справедливостта, или за субекта на справедливостта
и на справедливото......................................................................123
Справедливото като качество на общностния живот и
справедливостта като лична добродетел ..................................126
Досократическото онтологизиране на Дике – Правдата ..........143
Софистическо-сократическият контрапункт в Държавата... 145
Онтологическият отговор: Справедливостта е възможна.
Справедливото е възможно.........................................................151
Част 2. Персонификацията на добродетелите в „Персийския
разказ“ на Сократ в Алкивиад......................................................... 159
Сократ и Алкивиад. Сократ и Платон........................................159
Интересът на Академията към Персия. Интересът на Аристотел
към Изтока....................................................................................162
Поучението на Сократ към Алкивиад ............................. .........164
Част 3. Политическите устройства – решаващото за (не)постига-
нето на справедливото според Платон и Аристотел.....................169
Политическото мислене в диалозите и писмата на Платон..........169
Ейдосите на политическото в Държавата....................................170
▫ Битийно-космическото обяснение.......................................174
▫ Тимокрацията и тимократът.................................................175
▫ Олигархията и олигархът.......................................................176
▫ Демокрацията и демократът.................................................178
▫ Фасадната демокрация според Платон ...............................180
▫ Кои са търтеи и какво правят те в полиса?.............................183
▫ Тиранията и тиранинът.........................................................186
Апологията на беззаконието и авторитаризма в
Държавникът...............................................................................189
Къде да търсим политическото мислене на Аристотел?.... .....195
Политическите схващания на Аристотел като отрицание,
но и продължение на търсенията на Платон.............................197
Аристотеловият принос в политическата теория.....................199
Ейдосите на олигархията в Политика на Аристотел.................203
Трета глава. Към осмислянето на справедливото и справедли-
востта в самата Аристотелова мисловност. Към справедливото:
конституционната история на Атина. Към справедливостта: антро-
пологията – фундамент на практическата философия. Никомахова
етика, кн. Епсилон: превод и коментар.........................................212
Част 1. Как е възможно и постепенно приближавано справедливо-
то? Атинската държавна уредба между философията, историята
и конституционализма.....................................................................213
Размислите за държавните устройства в
Историята на Херодот...............................................................215
Държавните устройства като обяснител в
История на Пелопонеската война......................... ...................216
От Платон към Аристотел: от нормативизма на
предписанието към реализма на описанието............................221
Еволюция и прогрес в институциите на властта в Атина........225
Как е възможна независимостта на съдебната власт?..............240
Част 2. Антропологията като корелат на етиката: модалната
триада, тялото и душата...................................................................246
Космосът според Аристотел: съвършено тяло
без душа.......................................................................................246
Живите същества и техните прекрасни тела.............................253
Полемичното начало на За душата...........................................260
Проблемът за тялото....................................................................265
Душата като принцип на живота................................................271
Мистерията на нуса: божественото в човека.............................278
Част 3. Никомахова етика. Книга Епсилон..................................283
Превод и паралелен гръцки текст...............................................283
Коментар към превода.................................................................339
Заключение. Човекът трябва да е добродетелен и справедлив,
защото има безсмъртен разум. Справедливостта и справедливото
са постижими....................................................................................350
Everybody knows by heart... ........................................................350
Добродетелта като предразположеност. Справедливото, справед-
ливостта и φρόνησις..........................................................................356
Справедливост и φρόνησις..........................................................358
Актуалността на Аристотел за... ...............................................361
Епилог. Отговори на въпросите и коментарите в рецензиите
и становищата за дисертацията................................ ......................370
Библиография и интернет източници............................................386