
| Автор | Аксиния Джурова, Луиджи Мартини |
- Наличност: ДА
- Корица: твърда
- Тегло: 1.50кг
- Размери: 24.50см x 29.50см
- Страници: 392
- Година: 2025
- ISBN: 978-954-07-6119-0
This offer ends in:
През
2023 г. се появи първият том от поредицата,
посветена на историята на най-мащабната частна колекция на италианско изкуство
извън пределите на Италия, тази на семейство Георги и Ваня Зъбчеви. [1]
Вторият том е за един от най-цялостно представените в нея художници и
емблематично име в италианското изкуство след Втората световна война – Енио
Калабрия.[2]
Изданието съдържа освен албумна част с 250 маслени платна, пастели, литографии,
офорти, ситопечат, рисунки, плакати, собственост на семейство Зъбчеви, но и
въвеждащи текстове и диалози с художника на двамата автори – проф. Аксиния
Джурова и италианският ѝ колега Луиджи Мартини.
Енио
Калабрия се появява запомнящо се в края на 50-те години на ХХ в. след което започва
неговото „шеметно“ присъствие на арт сцената в Италия. Популярността му се
дължи освен на изкуството му, но и на личностния му принос в обществото, тъй
като той е един от основните участници в голямата битка за съществуването на
фигуративната живопис, обявена за остаряло изразно средство от привържениците
на абстрактното изкуство. И ако проследим развитието му,
ще видим, че живописта му онагледява силните импулси на Аз-а. Тя е изпълнена с
дълбока тревожност, преодоляваща цензурата и премълчаването, и завладява със
своя провиденциален потенциал, предлагайки нови хоризонти за реалистичната
живопис, атакувана в края на 50-те години на ХХ в. в Италия от нахлуващия
северноамерикански Попарт. Тази негова гражданска и артистична позиция обяснява
ситуирането му и определянето му от критиката в широкия диапазон от: „един от
най-значимите млади художници на шестото десетилетие на ХХ в.“ и началото му
като „сензационен римски дебют“, вписал се в художествения живот на Рим, като
„нетипичен плод“ със своя произход от средната работническа класа, „художник на
тълпата“, „извън модата“, „бунтар“, но и „най-модерния сред модерните“,
„изгнаник“ от големите музеи. Известният италиански критик Дарио Микаки
определя Калабрия така: „Обичан и мразен, като политически ангажиран художник,
той винаги е бил най-своеобразният сюрреалистичен и провиденциален сред
реалистите“. (1987)
През
1970 г. Енио Калабрия илюстрира „Сатирикон“ на Петроний с въведение от Федерико
Фелини, в което великият майстор се обръща към
него с думите „… бих си позволил да мисля, че дори когато общото доминиращо
религиозно чувство привидно позволява на художниците да работят с най-голяма
вяра и свобода върху темата за „Разпятието“, всъщност представя всяко ново
„Разпятие“ не като консолидация на културата и обществото, а точно обратното:
като неговото оспорване, неговото преодоляване, скок отвъд, който е
единственото свидетелство за неговата валидност. Това е скок отвъд, много
уверен и много отчаян, защото всъщност не знаем какво се крие там, но знам със
сигурност, че няма друг начин освен този“. (1970)
В
действителност Енио Калабрия беше в истинския смисъл на думата, новатор на
фигуративната живопис, с неговото „нажежено от патоса“ въображение, както го
определяше Вирджилио Гуци. Това бе страстна живопис с афинитет към барока и
неговата бравурност, с отгласи от реализма на Умберто Бочони и цветните експерименти
на Оскар Кокошка, с деформацията на Френсис Бейкън и мащаба на Давид Сикейрос.
Някои от картините му буквално напомняха спиритуалистични сеанси.
В
историята на европейското изкуство Енио Калабрия ще остане и с уникалната по
своя мащаб панорама на портрети на държавни глави, духовни водачи, интелигенти
и спортисти. Така например в серията портрети на папа Йоан ХХIII,
папа Павел VI, папа Йоан Павел II, той пресъздава по
неповторим начин драматичната самота на тези личности,
породена от дихотомията между тежестта на властта и повелята на евангелския им
дълг. В тях той търсеше изчезващия в резултата на рухването на големите
идеологии на ХХ в., лик на бащата и ролята му в обществото. Всъщност доразвива
това, което Федерико Фелини прозря още през 1970
г. в писмото – въведение към „Сатирикон“ на Петроний, а именно своеобразното
стилизиране на техните образи, натоварвайки ги в иконографски план и предавайки
им върховенство на това, което някога е било вложено в иконографията на
Разпятието. В „Разкъсаното лице“ и „Чертите на болката“ (портрети на папа Йоан Павел II), както и по-късно в
неговата композиция „Човекът и кръстът“ (Разпятието), той намери пластичен
еквивалент на страданието, съизмервайки го със
свещеното. Неговите прозрения бяха и в областта на измененията на природата, и
в призива му за осъзнаване на тяхната опасност,
на които той посвети серия картини. Особено тези,
свързани с Венеция и Рим (като например „Смърт от желязо“ 1972 г.), бяха
показани и на българската публика още през 1980 г. на изложбата в София. В тях
той влагаше това, което често споделяше:
„обществото трябва да порасне, да изгради нова култура,
в която е заложено уважението към живота и самия човек и неговото запазване
като най-висша цел“. С тези свои мисли, той се доближи до емблематичната книга
на президента на Римския клуб Аурелио Печеи „Качеството човек“, преведена и у нас през 1987 г.
И ако трябва да обобщим какво е мястото на Енио Калабрия в европейското изкуство от втората половина на ХХ и началото на ХХI в. и с какво се сдобиха любителите на арт изкуството у нас чрез колекцията „Зъбчеви“, ще цитирам казаното от Дарио Микаки по повод изложбата на художника в Съюза на българските художници през 1980 г. „Италианската живопис след края на Втората световна война прилича на невероятен врящ котел, в който Енио Калабрия винаги е търсел политическия, социалния, художествения компромис, но остана предимно един самотник. Той подложи живописта си на ужасни сътресения, но успя да я спаси с нейния познавателен и визионерски потенциал, в нейното качество на инструмент за измерване на дълбините, именно претендирайки, че въображаемото приключение в дълбочина е най-модерният начин да се конфронтираш с повърхностния поглед на голяма част на живописта и на електронните медии.“ (1980). А по повод кончината му (2024 г.) Габриеле Симонджини озаглави своя материал „Енио Калабрия: неговата витална живопис е разказ за историята на днешния ден.“ (2024 г.)
Чрез творбите, включени в колекцията „Зъбчеви“ и богато илюстрирания том, не само специалистите, но и широката публика ще може да се докосне до сложната личност на Енио Калабрия, познат в България още от 70-те години с изложбата на италианско изкуство (1978 г.), и чрез двете негови персонални изложби през 1980 г. в Съюза на българските художници, през 2018 г. в Галерия „Контраст“, както и тези от 2024 г. в изложбите на италианското изкуство в Казанлък и в Галерия „Българи“ в София.
проф. Аксиния Джурова




