
Автор | Мирослав Бачев |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.50кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 288
- Година: 2016
- ISBN: 978-954-07-4620-3
This offer ends in:
Мирослав Бачев е теолог и философ, доктор по философия. Автор е на десетки статии в областта на философията на религията и философската антропология. Преподавател е по история на религиите, философия на религията и философска антропология във Философския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Научните му интереси обхващат още сравнителното религиознание, съвременната философия, аналитичната психология, диалога между философията и културата на Изтока и Запада.
Настоящата монография е първи опит за по-цялостно представяне на творчеството на Рудолф Ото (1869–1937) в България, с акцент върху връзката му с критическата философия на Имануел Кант. В книгата се разкриват проблематични моменти в употребата на базовите религиозни категории „свещено“ и „свято“, както и на основните термини в най-известното съчинение на Ото „Святото“ (Das Heilige, 1917): „mysterium tremendum“, „Ganz Andere“ и др. Анализират се най-важните подходи към религията в творчеството на Ото, развитието на науката за религията (Religionswissenschaft), сравнителното религиознание и приложението на религиозното a priori в историята на религиите. Дискутират се още и изследванията на Ото върху сравнителния мистицизъм. Представени са идеите му за паралелните линии на развитие на религията и философията на Изтока и Запада.
СЪДЪРЖАНИЕ
ПРЕДГОВОР. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
УВОД. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Първа глава. Историческият контекст на „Идеята
за святото“ и подходите към религията . . . . . . . 19
1. Свещено и свято. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.1. Свято и свещено в „Das Heilige“. . . . . . . . 24
1.2. Терминът „Heilig“. . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
2. Историческа ситуация. . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.1. Появата на „Das Heilige“. . . . . . . . . . . . . 28
2.2. Рудолф Ото – живот и дело. . . . . . . . . . . 35
3. Обзор на избраната литература. . . . . . . . . . . 46
3.1. Обзор на литературата в България. . . . . . 46
3.2. Обзор на чуждестранната литература. . . . 50
4. Извори на идеите на Рудолф Ото извън
Кантовата философия. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
4.1. Библейската традиция: qadoš и ᾰγιος. 63
4.2. Естетико-религиозното предчувствие.
Якоб Фриз. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
4.3. Християнската теология и философия. . . . 70
4.3.1. Дъното на душата. Майстер Екхарт. . . . 70
4.3.2. Съзерцание на Универсума.
Фридрих Шлайермахер. . . . . . . . . . . . . . . . . 71
6 4.3.3. История срещу метафизика.
Албрехт Ричл . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
4.3.4. Свято и религия. Натан Зьодерблом . . . . 76
4.4. Съвременна философия и психология. . . . . . 77
4.4.1. Дескриптивната психология.
Вилхелм Дилтай. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
4.4.2. Рационалното свято.
Вилхелм Винделбанд. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
4.4.3.Еволюция на религиозните форми.
Вилхелм Вунд. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
4.4.4. Психологията на религията през XX век.
Уилям Джеймс. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
5. Подходи към религията в творчеството на Ру-
долф Ото. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
5.1. Феноменология на религията. . . . . . . . . . . 88
5.2. „Das Heilige“: феноменология или философия
на религията? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
5.3. Отношението между философия на
религията и науката за религията. . . . . . . . . . 97
5.4. Развитието на науката за религията
(Religionswissenschaft). . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
5.5. Проектът на Рудолф Ото за съвременна
философия на религията и влиянието на Кант 101
5.6. Емпиричният и рационалният подход. . . . 103
Втора глава. Категорията „свято“ в светлината на
Кантовата критика на разума. . . . . . . . . . . . . . 106
1. Същността на религията. . . . . . . . . . . . . . 106
1.1. Рационалната религия: Имануел Кант. . . . 106
1.2. Дистинкцията „рационална религия –
исторически религии“ . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
1.3. Религията на святото: Рудолф Ото . . . . 109
1.4. Кант и светостта. . . . . . . . . . . . . . . . 110
2. Линията Кант–Фриз–Ото. . . . . . . . . . . . . . 112
3. Априорното. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
3.1. Кант и априорното . . . . . . . . . . . . . . . 121
3.2. Кант и теологията. . . . . . . . . . . . . . . . 125
3.3. Религиозното a priori у Ернст Трьолч. . . . . 128
3.4. Априорното в „Религиозната философия
на Кант и Фриз“. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
3.5. Априорното в „Идеята за святото“. . . . 132
3.5.1. Дискусия около априорното в „Идеята
за святото“. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
4. Отношението между рационално и
ирационално: проблемът за схематизма. . . . . . . 147
4.1. Рационално и ирационално в религията. . . 147
4.2. Схематизмът у Кант . . . . . . . . . . . . . . 151
4.3. Схематизмът у Шлайермахер. . . . . . . . . 153
4.4. Схематизмът в „Религиозната философия
на Кант и Фриз“. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
4.4.1. Идеален схематизъм на категориите. . . 155
4.5. Схематизмът в „Идеята за святото“. . . 157
4.6. Дискусия около схематизацията . . . . . . . 160
4.7. Идеограми. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
4.8. Различия между Кант и Ото в
приложението на схематизацията. . . . . . . . . 168
4.9. Свято и добро. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
4.10. Религиозният език като мост между
рационалното и ирационалното . . . . . . . . . . 177
5. Естетическият въпрос: възвишеното и
нуминозното . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
5.1. Религия и естетика . . . . . . . . . . . . . . . 182
5.2. Възвишеното и нуминозното . . . . . . . . . 184
5.3. Кантовата естетика. . . . . . . . . . . . . . 185
5.3.1. Априорност и емпиричност на
съждението на вкуса. . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
5.4. Естетически въпроси в „Религиозната
философия на Кант и Фриз“. . . . . . . . . . . . . 189
5.5. Двойствен характер на възвишеното и
нуминозното. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
5.6. Пробуждане на възвишеното и святото. . 194
5.7. Възвишено, религия и Бог. . . . . . . . . . . . 196
Трета глава. Святото като интеграционна
категория и науката за религията. . . . . . . . . . . 201
1. Науката за религията (Religionswissenschaft). . . 201
1.1. Mysterium на религията: изцяло другото. . 201
1.1.1. „Изцяло другото“ в религиозната
история. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
1.1.2. Бог като „изцяло другото“. . . . . . . . . . 204
1.1.3. Дискусия около „изцяло другото“. . . . . . 205
1.2. Сравнителното религиознание и
историята на религиите. . . . . . . . . . . . . . . 209
1.2.1. „Das Heilige“ в контекста на
сравнителното религиознание. . . . . . . . . . . . 210
1.3. Религиозното a priori и историята на
религията. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
1.3.1. Паралелно развитие на религията. . . . . 215
1.3.2. Религиозното a priori, историята и
универсалната религия. . . . . . . . . . . . . . . . . 219
2. Междурелигиозният диалог. . . . . . . . . . . . . . 225
2.1. История на диалога между религиите. . . . 225
2.2. Религиозният съюз на човечеството. . . . . 229
2.3. Диалогът между Изтока и Запада. . . . . . 232
2.4. Изтокът и индийските религии. . . . . . . . 233
2.5. Бхакти-традицията и християнството. . 238
2.6. Будизмът и християнството. . . . . . . . . 238
2.6.1. Прилики между будизма и
християнството. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
2.6.1.1. Трансцендентният идеал. . . . . . . . . . 243
2.6.1.2. Монашеството. . . . . . . . . . . . . . . . 243
2.6.2. Различия между будизма и
християнството. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
2.6.3. Тантра будизмът. . . . . . . . . . . . . . . . 245
3. Мистицизмът . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
3.1. Вяра и мистика. . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
3.2. Профетични и мистични форми на
религията. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248
3.3. Изследванията на Ото върху
мистицизма. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
3.3.1 Изтокът и Западът. . . . . . . . . . . . . . . 253
3.3.2. Двата пътя: мистицизмът на
самонаблюдението и визията за целостта. . . 255
3.3.3. Майстер Екхарт и Шанкара Ачаря. . . . . 258
3.3.4. Идеята за спасението и битието
като ценност. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
3.3.5. Различия между Екхарт и Шанкара. . . . . 263
4. Приложението на нуминозното: Паул Тилих,
Мирча Елиаде и Карл Юнг. . . . . . . . . . . . . . . . 265
ЗАКЛЮЧЕНИЕ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
БИБЛИОГРАФИЯ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
БЛАГОДАРНОСТИ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284