
Автор | Петър Миладинов |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.30кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 136
- Година: 2025
- ISBN: 978-954-07-6099-5
Бързото разпространение на технологиите в последното десетилетие на XX в. е променило не само начина на мислене на децата и студентите, но и обработването на информацията. Процесите на промяна в начина на възприемане на околния свят са забележими в проблемите, породени от съприкосновението между новите дигитални поколения и старомодния метод на обучение. С други думи, децата, които се пораснали в дигитален, богат на медия свят, имат нужда от медийно богата среда за обучение, за да може да се задържи вниманието им.
Петър Миладинов
В това изследване се предлага модел за въвеждане на иновации в историческите музеи, като се оцени потенциалът на новите технологии и се даде отговор на въпроса: защо и в какви контексти те биха намерили приложение за допълване на музейното преживяване? Съвременните технологии, в частност – разширената реалност, пресъздадена чрез мобилни комуникационни устройства, не са само средство за предоставяне на информация, а са и предпоставка за изграждане на съвсем различна стратегия. Възможно е разглеждането на технологията като средство за комуникация между отделни устройства, и в този смисъл – и между посетители, както и за средство за създаване на аудио, видео и графични материали не само от музея, но и от хора, съпричастни с мисията му.
Съдържание
Вместо увод / 7
I. Осмисляне на музейното съдържание / 15
1.1. Представяне на допълнителна информация в музеите / 15
1.1.1. Ролята на публиката / 16
1.2. Контекстуален модел на учене / 21
1.2.1. Личен контекст / 22
1.2.2. Социокултурен контекст / 23
1.2.3. Материален контекст / 23
1.2.4. Практическо използване на контекстуалния модел / 25
1.3. Въздействие на новите технологии върху дейността на музеите / 26
1.3.1. Как посетителите реагират на употребата на технологии
в различни музейни среди / 30
1.3.2. Влияят ли цифровите технологии върху вниманието на посетителя и отклоняват ли го от оригиналите / 31
1.3.3. Нуждата от интуитивен и недвусмислен дизайн / 34
1.3.4. Как работят мобилните цифрови технологии / 36
1.3.5. Възпрепятстват ли цифровите технологии
на комуникативните процеси в музея / 38
1.3.6. Съобразяване с индивидуалността на посетителите / 40
II. Проучване готовността на музеите в България за въвеждане
на цифрови технологии / 43
2.1. Методология на проучването / 43
2.1.1. Обхват и ограничения на проучването / 43
2.1.2. Формиране на извадка / 44
2.1.3. Инструментариум за провеждане на проучването / 45
2.2. Резултати от проучването / 46
2.2.1. Респонденти / 47
2.2.2. Осигуреност с публичен достъп до интернет / 50
2.2.3. Използване на цифрови технологии / 56
2.2.4. Нагласи към цифровите технологии / 72
III. Модел за въвеждане на ИКТ в музеите в България и технологии
за разширена реалност в историческите музеи / 79
3.1. Първа степен на модел за въвеждане на ИКТ / 80
3.1.1. Национален земеделски музей / 80
3.1.2. Исторически музей гр. Пещера / 83
3.2. Втора степен на модел за въвеждане на ИКТ / 85
3.2.1. Социални мрежи / 85
3.2.2. Облачни ресурси / 90
3.2.3. Музеен уеб сайт / 97
3.3. Трета степен на модел за въвеждане на ИКТ / 103
3.3.1. Определяне на мобилните технологии / 105
3.3.2 Разширена реалност / 107
3.3.3. Еволюция на кода / 110
3.3.4. Практически примери за разширена реалност / 112
3.3.5. Авторски пример за разширена реалност / 113
Ефекти от навлизането на нови технологии в музеите / 121
Цитирани източници / 125