МЕНЮ
КОШНИЦА

АКЦЕНТИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПОДКРЕПА ПРИ ДЕЦА С ФИЗИЧЕСКИ УВРЕЖДАНИЯ, ДВИГАТЕЛНИ НАРУШЕНИЯ И ХРОНИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ

АКЦЕНТИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПОДКРЕПА ПРИ ДЕЦА С ФИЗИЧЕСКИ УВРЕЖДАНИЯ, ДВИГАТЕЛНИ НАРУШЕНИЯ И ХРОНИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ - unipress.bg
АКЦЕНТИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПОДКРЕПА ПРИ ДЕЦА С ФИЗИЧЕСКИ УВРЕЖДАНИЯ, ДВИГАТЕЛНИ НАРУШЕНИЯ И ХРОНИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ
АвторАнна Трошева-Асенова
  • Наличност: ДА
  • Корица: мека
  • Тегло: 0.30кг
  • Размери: 16.00см x 23.00см
  • Страници: 256
  • Година: 2025
  • ISBN: 978-954-07-6046-9
28.00 лв.
Купи

Анна Трошева-Асенова е доцент, доктор по педагогика, преподабател в катедра „Специална педагогика" във факултета по науки за образованието и изкуствата при Софийския университет „Св. Климент Охридски". Тя е лектор на дисциплини, свързани с подготовката на студентите от педагогическите специалности за работа с деца с физически и двигателни нарушения, с хронични заболявания, с нарушен слух, по алтернативна и допълваща комуникация, по предучилищна педагогика и игрова терапия на децата със специални образователни потребности. В докторската си дисертация „Графични умения за писане при деца с детска церебрална парализа" (2006) създава инструмент за диагностика и методика за развитието им. Автор е на книгите „Играта и децата със специални образователни потребности", „Приобщаване на детето с увреден слух в образователната среда" (в съавт.), „Как да подпомогнем детето с обучителни трудности в училище и вкъщи" (в съавт.). От 2020 г. е главен редактор на сп. „Специална педагогика и логопедия".

Желанието на автора е чрез тази монография читателят да разбере по-добре света на децата с физически увреждания, двигателни нарушения ихронични заболявания, техните тревоги и радости, специфичните им потребности и възможностите на педагогическата подкрепа. Представеният в нея дългогодишен опит на автора, споделените резултати от изследвания и научни наблюдения могат да бъдат от полза за всички специалисти, които работят с децата от тези групи, както и да разкрият нови хоризонти на техните родители.

Съдържание

Увод, или какво е общото между децата с физически увреждания, децата с двигателни нарушения и децата с хронични заболявания ....9

Първа глава

ОБЩА ТЕОРЕТИЧНА РАМКА

Двигателно и сензорно развитие в онтогенезата......11

- Сензорна интеграция......11

- Двигателно развитие......16

- Развитие на общата/грубата моторика.....22

-Развитие на фината моторика......25

- Развитие на зрително-моторната координация....26

- Развитие на захватите......28

Влияние на двигателното нарушение върху когницията и ученето ...30

Педагогика на деца с невросоматични заболявания – същност, контингент и класификации......34

- Деца и ученици с двигателни нарушения.....35

- Боледуващи деца и ученици.....37

- Обща характеристика на децата с невросоматични заболявания.....41

Особености на педагогическата подкрепа при деца и ученици с невросоматични заболявания....47

Втора глава

ПЕДАГОГИЧЕСКИ И ТЕРАПЕВТИЧНИ ПОДХОДИ ПРИ ДЕЦА С ФИЗИЧЕСКИ УВРЕЖДАНИЯ И ДВИГАТЕЛНИ НАРУШЕНИЯ

Общ профил на децата с физически увреждания......50

Диагностични скали при физически увреждания и ДЦП......54

Характеристика на детската церебрална парализа – същност, класификация, симптоматика, развитие....62

- Същност на ДЦП.....62

- Класификации и симптоматика на ДЦП....62

- Характеристика на развитието при ДЦП...65

Характеристика на някои други физически и двигателни нарушения....67

- С неврологичен и неврогенен произход...67

- Мускулно-скелетни заболявания....69

Изграждане на физическа среда, която подкрепя независимостта....74

- Адаптиране на средата към потребностите на децата с физически и двигателни нарушения.....75

- Приобщаваща физическа среда....81

Помощни средства, подходящи за деца и ученици с физически и двигателни нарушения....82

- Помощни средства за учебните дейности.....82

- Инструменти и материали за творчески дейности...84

- Помощни средства за получаване и съхраняване на информация.....85

Кондуктивна педагогика......88

Позиционна терапия.....92

Игрова терапия за деца с физически увреждания....95

Монтесори терапия при деца с физически увреждания...101

Арт терапия при деца с физически и двигателни увреждания....109

Сензорна терапия.......113

Комуникативна терапия. Алтернативна и подкрепяща комуникация.......116

- Комуникативна терапия......116

- Алтернативна и подкрепяща комуникация или ДАК....118

- ДАК за деца с ДЦП.....120

- ДАК за деца с детска речева апраксия.....121

Развитие на дейности от ежедневния живот (ДЕЖ)......122

Развитие на моториката.....126

Образователна кинезиология........134

Рефлексотерапия и масаж.......138

Специалнопедагогическа подкрепа.....140

Терапевтично и педагогическо въздействие в ранна и предучилищна възраст.....142

Ограмотяване......147

Приобщаване на ученици с двигателни нарушения и физически увреждания........150

Структурирано учене......152

Развитие на мотивация.....155

Трета глава

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА ДЕЦА С ТЕЖКИ И ХРОНИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ

Психосоматика. Психосоматични/соматоформни заболявания при децата.....158

Обща характеристика на децата с тежки и хронични заболявания.....162

Подпомагане на детето в болнична среда........167

- Реакция на детето към болестта........167

- Педагогическо и терапевтично въздействие в болнична среда......169

Учебни взаимодействия с децата с тежки и хронични заболявания.........182

- Форми на учебна работа......183

- Методи на учебно взаимодействие........185

- Цели на допълнителното обучение и консултиране.....189

- Съобразяване с индивидуалния стил на учене...190

- Използване на мисловните карти като метод в обучението....194

- Използването на лапбук (LAPBOOK) като метод в обучението...198

- Методи за диференцирано обучение в приобщаваща среда....201

Други педагогически дейности с деца с тежки и хронични заболявания....203

Играта и игровата терапия в живота на боледуващото дете.....205

Болка и контрол на болката.....211

Други видове психолого-педагогически и терапевтични подходи.....213

- Арттерапия.......213

- Музикотерапия.....214

- Двигателна терапия.....214

- Куклотерапия.....214

- Библиотерапия....215

- Зоотерапия.....215

Алтернативна и подкрепяща комуникация........216

Проблеми на развитието и ученето при деца с епилепсия...217

- Когнитивно развитие и училищна успеваемост....219

- Съвети в грижите за деца, болни от епилепсия....220

- Съвети при болни с фотосензитивна епилепсия.....222

Проблеми на развитието и ученето при деца с диабет....223

- Влияние на диабета върху когнитивното развитие и академичните постижения.....225

- Детето с диабет в детската ясла и градина.......225

- Деца с диабет в училищна възраст......228

За някои други тежки и хронични заболявания.......230

- Бронхиална астма и алергичен дерматит.....230

- Сърдечно-съдови заболявания......231

- Мозъчни възпаления или енцефалит.....232

- Ракови заболявания при децата.....233

Потребности на децата с тежки и хронични заболявания в приобщаващото образование.......235

ЛИТЕРАТУРА....238

РЕЧНИК......251

ПРИЛОЖЕНИЕ – План за управление на диабета.....254

ПОКАЗАЛЕЦ НА ВКЛЮЧЕНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ОТ СОБСТВЕНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ.....255.