Автор | Анна Трошева-Асенова |
- Наличност: ДА
- Корица: мека
- Тегло: 0.30кг
- Размери: 16.00см x 23.00см
- Страници: 256
- Година: 2025
- ISBN: 978-954-07-6046-9
Анна Трошева-Асенова е доцент, доктор по педагогика, преподабател в катедра „Специална педагогика" във факултета по науки за образованието и изкуствата при Софийския университет „Св. Климент Охридски". Тя е лектор на дисциплини, свързани с подготовката на студентите от педагогическите специалности за работа с деца с физически и двигателни нарушения, с хронични заболявания, с нарушен слух, по алтернативна и допълваща комуникация, по предучилищна педагогика и игрова терапия на децата със специални образователни потребности. В докторската си дисертация „Графични умения за писане при деца с детска церебрална парализа" (2006) създава инструмент за диагностика и методика за развитието им. Автор е на книгите „Играта и децата със специални образователни потребности", „Приобщаване на детето с увреден слух в образователната среда" (в съавт.), „Как да подпомогнем детето с обучителни трудности в училище и вкъщи" (в съавт.). От 2020 г. е главен редактор на сп. „Специална педагогика и логопедия".
Желанието на автора е чрез тази монография читателят да разбере по-добре света на децата с физически увреждания, двигателни нарушения ихронични заболявания, техните тревоги и радости, специфичните им потребности и възможностите на педагогическата подкрепа. Представеният в нея дългогодишен опит на автора, споделените резултати от изследвания и научни наблюдения могат да бъдат от полза за всички специалисти, които работят с децата от тези групи, както и да разкрият нови хоризонти на техните родители.
Съдържание
Увод, или какво е общото между децата с физически увреждания, децата с двигателни нарушения и децата с хронични заболявания ....9
Първа глава
ОБЩА ТЕОРЕТИЧНА РАМКА
Двигателно и сензорно развитие в онтогенезата......11
- Сензорна интеграция......11
- Двигателно развитие......16
- Развитие на общата/грубата моторика.....22
-Развитие на фината моторика......25
- Развитие на зрително-моторната координация....26
- Развитие на захватите......28
Влияние на двигателното нарушение върху когницията и ученето ...30
Педагогика на деца с невросоматични заболявания – същност, контингент и класификации......34
- Деца и ученици с двигателни нарушения.....35
- Боледуващи деца и ученици.....37
- Обща характеристика на децата с невросоматични заболявания.....41
Особености на педагогическата подкрепа при деца и ученици с невросоматични заболявания....47
Втора глава
ПЕДАГОГИЧЕСКИ И ТЕРАПЕВТИЧНИ ПОДХОДИ ПРИ ДЕЦА С ФИЗИЧЕСКИ УВРЕЖДАНИЯ И ДВИГАТЕЛНИ НАРУШЕНИЯ
Общ профил на децата с физически увреждания......50
Диагностични скали при физически увреждания и ДЦП......54
Характеристика на детската церебрална парализа – същност, класификация, симптоматика, развитие....62
- Същност на ДЦП.....62
- Класификации и симптоматика на ДЦП....62
- Характеристика на развитието при ДЦП...65
Характеристика на някои други физически и двигателни нарушения....67
- С неврологичен и неврогенен произход...67
- Мускулно-скелетни заболявания....69
Изграждане на физическа среда, която подкрепя независимостта....74
- Адаптиране на средата към потребностите на децата с физически и двигателни нарушения.....75
- Приобщаваща физическа среда....81
Помощни средства, подходящи за деца и ученици с физически и двигателни нарушения....82
- Помощни средства за учебните дейности.....82
- Инструменти и материали за творчески дейности...84
- Помощни средства за получаване и съхраняване на информация.....85
Кондуктивна педагогика......88
Позиционна терапия.....92
Игрова терапия за деца с физически увреждания....95
Монтесори терапия при деца с физически увреждания...101
Арт терапия при деца с физически и двигателни увреждания....109
Сензорна терапия.......113
Комуникативна терапия. Алтернативна и подкрепяща комуникация.......116
- Комуникативна терапия......116
- Алтернативна и подкрепяща комуникация или ДАК....118
- ДАК за деца с ДЦП.....120
- ДАК за деца с детска речева апраксия.....121
Развитие на дейности от ежедневния живот (ДЕЖ)......122
Развитие на моториката.....126
Образователна кинезиология........134
Рефлексотерапия и масаж.......138
Специалнопедагогическа подкрепа.....140
Терапевтично и педагогическо въздействие в ранна и предучилищна възраст.....142
Ограмотяване......147
Приобщаване на ученици с двигателни нарушения и физически увреждания........150
Структурирано учене......152
Развитие на мотивация.....155
Трета глава
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА ДЕЦА С ТЕЖКИ И ХРОНИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ
Психосоматика. Психосоматични/соматоформни заболявания при децата.....158
Обща характеристика на децата с тежки и хронични заболявания.....162
Подпомагане на детето в болнична среда........167
- Реакция на детето към болестта........167
- Педагогическо и терапевтично въздействие в болнична среда......169
Учебни взаимодействия с децата с тежки и хронични заболявания.........182
- Форми на учебна работа......183
- Методи на учебно взаимодействие........185
- Цели на допълнителното обучение и консултиране.....189
- Съобразяване с индивидуалния стил на учене...190
- Използване на мисловните карти като метод в обучението....194
- Използването на лапбук (LAPBOOK) като метод в обучението...198
- Методи за диференцирано обучение в приобщаваща среда....201
Други педагогически дейности с деца с тежки и хронични заболявания....203
Играта и игровата терапия в живота на боледуващото дете.....205
Болка и контрол на болката.....211
Други видове психолого-педагогически и терапевтични подходи.....213
- Арттерапия.......213
- Музикотерапия.....214
- Двигателна терапия.....214
- Куклотерапия.....214
- Библиотерапия....215
- Зоотерапия.....215
Алтернативна и подкрепяща комуникация........216
Проблеми на развитието и ученето при деца с епилепсия...217
- Когнитивно развитие и училищна успеваемост....219
- Съвети в грижите за деца, болни от епилепсия....220
- Съвети при болни с фотосензитивна епилепсия.....222
Проблеми на развитието и ученето при деца с диабет....223
- Влияние на диабета върху когнитивното развитие и академичните постижения.....225
- Детето с диабет в детската ясла и градина.......225
- Деца с диабет в училищна възраст......228
За някои други тежки и хронични заболявания.......230
- Бронхиална астма и алергичен дерматит.....230
- Сърдечно-съдови заболявания......231
- Мозъчни възпаления или енцефалит.....232
- Ракови заболявания при децата.....233
Потребности на децата с тежки и хронични заболявания в приобщаващото образование.......235
ЛИТЕРАТУРА....238
РЕЧНИК......251
ПРИЛОЖЕНИЕ – План за управление на диабета.....254
ПОКАЗАЛЕЦ НА ВКЛЮЧЕНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ОТ СОБСТВЕНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ.....255.